Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Szweykowska, J. Szweykowski, Botanika. PWN, Warszawa, 2010.
2. Wielka Encyklopedia Przyrody. Rośliny kwiatowe. Muza SA, Warszawa, 1998.
Literatura uzupełniająca:
1. Angiosperm Phylogeny Group, An update of the Angiosperm Phylogeny Group classification for the orders and families of flowering plants: APG III. Botanical Journal of the Linnean Society 161: 105-121, 2009.
2. Podbielkowski Z., Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1990.
3. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1992.
4. Rejment-Grochowska I., Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa, 1977.
5. Strasburger E., Botanika. PWRiL, Warszawa, 1972.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia:
1. Student zna podstawowe zagadnienia z biologii i ekologii roślin
nasiennych oraz zasady ich taksonomii.
2. Student opisuje zróżnicowanie morfologiczne i taksonomiczne
najważniejszych grup roślin nasiennych oraz problemy związane z zagrożeniami tych grup organizmów i ich ochroną.
3. Student posługuje się terminologią fachową w celu
scharakteryzowania różnych grup roślin nasiennych oraz pojęć
związanych z ich ewolucją i tendencjami rozwojowymi.
Sposoby weryfikacji:
1. Egzamin pisemny podsumowujący przedmiot (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień).
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach.
2. Pozytywna ocena z zaliczenia laboratoriów.
3. Pozytywna ocena z pisemnego egzaminu (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami przyjętymi przez Radę Naukową Wydziału Biologii UwB w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych.
|
Zakres tematów: |
1. Nagonasienne (Pinophyta)
- budowa kwiatu, teorie powstania kwiatu, kwiatostany, budowa gametofitu, przemiana pokoleń, zapylenie, zapłodnienie, powstanie nasion,
- przegląd systematyczny, charakterystyka grup mających współczesnych przedstawicieli (Cycadopsida, Gingkopsida, Pinopsida, Gnetopsida, Taxopsida).
2. Okrytonasienne (Magnoliophyta)
- budowa kwiatu, ekologia kwitnienia, budowa gametofitu, przemiana pokoleń, zapylenie, zapłodnienie, udział słupka w tworzeniu owoców, rodzaje owoców,
- zróżnicowanie morfologiczne liści, pędów i korzeni,
- przystosowanie roślin do określonych warunków środowiska – ekologiczne grupy roślin wyróżnione na podstawie ich cech przystosowawczych, wybrane czynniki środowiskowe kształtujące określony typ morfologiczny roślin,
- przegląd systematyczny bazujący na systemie APG – znaczenie badań molekularnych dla systematyki roślin okrytonasiennych, konsekwencje wprowadzenia systemu APG,
- zagrożenia i ochrona.
|