Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystent rodziny 380-SS1-2ICF
Wykład (WYK) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa

I. Krasiejko, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy, Warszawa 2016.

I. Krasiejko, F. Bronk, M. Jezior i in., Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2017.

I. Krasiejko, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2016.

I. Krasiejko, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011.

I. Krasiejko, Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2010.

J. Szczepkowski, Praca socjalna – podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 2017.

J. Szymanowska, Wyzwania współczesnego dzieciństwa i rodzicielstwa. praca socjalna w perspektywie działań wychowawczych, Toruń 2014.

Literatura uzupełniająca

G. Brotherton, H. Davis, G. McGillivray, Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, CRZL, Warszawa 2014.

T. Caselman, K. Hilli, Praca terapetyczna z rodzinami. Kreatywne zajęcia dla różnorodnych struktur rodziny, CRZL, Warszawa 2014.

M. Czechowska-Bieluga, Diagnoza. Praca socjalna. Zmiana, Lublin 2017.

J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko (red.), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w racy socjalnej i terapii, Toruń 2012.

A. Kanios, Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna, Impuls, Kraków 2016.

A. Kłos, Kontrakt socjalny w teorii i praktyce, Częstochowa 2011.

M. Piełuć, M. Fludra, Wideotrening Komunikacji jako metoda wspierająca rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z trudnościami w komunikowaniu się werbalnym, „Psychologia Rozwojowa”, 2010, tom 15, nr 1.

J. Przeperski, Konferencja Grupyy Rodzinnej w teorii i praktyce pracy socjalnej z rodziną, Toruń 2015.

C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2007.

Samodzielnie wybrane treści z czasopiśmiennictwa pedagogicznego.

Efekty uczenia się:

Student:

- zna podstawowe metody i modele pracy socjalnej z jednostką i grupą; posiada wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy

jednostek i grup KA6_WG7, dyskusja, aktywność podczas zajęć

- zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej; ma

uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o

aktualne ustawodawstwo KA6_WK1, ocena pracy zespołowej, dyskusja

- ma podstawowa wiedze o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej KA6_WK2, dyskusja, aktywność podczas zajęć

- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi w celu

analizowania motywów i worów ludzkich zachowań, diagnozowania i

prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w

odniesieniu do różnych kontekstów działalności zawodowej KA6_UW2, dyskusja, aktywność podczas zajęć

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje

ich powiązania z różnymi obszarami działań w pracy socjalnej KA6_UW4, dyskusja, aktywność podczas zajęć

- posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań

socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania

wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się

wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań

profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej KA6_KO3, dyskusja, aktywność podczas zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin - forma pisemna - test jednokrotnego i wielokrotnego wyboru z maksymalną liczbą 3 pytań otwartych.

Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu na podstawie pracy pisemnej egzaminacyjnej oraz aktywności na zajęciach stacjonarnych i z

wykorzystaniem technik kształcenia na odległość (od 51% pkt. możliwych do uzyskania).

Zakres tematów:

Podstawy działania i warsztat pracy asystenta rodziny (definicje, regulacje prawne, wykorzystywane narzędzia).

Cele, zadania, zasady w pracy asystenta rodziny.

Modele i organizacja metodycznego działania asystenta rodziny. Wybrane metody pracy z rodziną.

Etapy pracy asystenta z rodziną.

Ewaluacja pracy asystenta.

Metody dydaktyczne:

Na zajęciach wykorzystywana jest:

• prelekcja

• dyskusja

• narzędzia multimedialne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Szymanowska 31/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)