Język łaciński cz.1 350-HS1-1LAC1
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - J. Wojtczak-Szyszkowski, Roma clarissima urbium. Język łaciński dla studentów kierunków historycznych i flologicznych, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: - Norajr Ter-Grigorian Disco linguam Latinam. Podręcznik języka łacińsego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 200 - L. Gołębiowska, A. Pawłowska, U. Tylicka, Quid scientia sine usu? Ćwiczenia z języka łacińskiego dla studentów prawa i innych kierunków humanistycznych, Białystok 2007 - K. Kumaniecki, Słownik łacińsko –polski, Warszawa 1974 - J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005 - J. Sondel , Słownik łacińsko - polski dla prawników i historyków, Kraków 1997 - L. Winniczuk, Mały słownik polsko - łaciński, Warszawa 1994 - J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacinskiego, Warszawa 1978 |
||
Efekty uczenia się: |
Absolwent: zna i rozumie: – podstawową terminologię łacińską z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, które studiuje - ocena aktywności w trakcie zajęć – struktury gramatyczne i słownictwo umożliwiające rozumienie tekstów autorów rzymskich i wybranych autorów nowożytnych piszących po łacinie - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium, – sentencje, przysłowia, zwroty łacińskie funkcjonujące we współczesnym świecie oraz ich kontekst - ocena aktywności w trakcie zajęć potrafi: – rozpoznać formy morfologiczne i charakterystyczne dla łaciny konstrukcje składniowe oraz dokonać transformacji gramatycznych - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium – dokonać samodzielnego przekładu na język polski łacińskiego tekstu, korzystając ze słownika łacińsko-polskiego, oddając w przekładzie ogólny charakter i funkcję tłumaczonego tekstu - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium – wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu kultury antycznej do sporządzenia przekładu - ocena aktywności w trakcie zajęć, kolokwium – wymienić wyrazy pochodzenia łacińskiego funkcjonujące jako terminy w różnych dziedzinach nauki oraz wyjaśnić etymologię wyrazów w językach nowożytnych, opierając się na leksyce łacińskiej - ocena aktywności w trakcie zajęć –w określonych sytuacjach, znając kontekst, umiejętnie wykorzystać sentencje, przysłowia, zwroty łacińskie - ocena aktywności w trakcie zajęć - pracować w zespole pełniąc różne role - ocena aktywności w trakcie zajęć, wykonywanie ćwiczeń i tłumaczeń w grupach na zajęciach jest gotów: – docenić ponadczasową wartość antyku i dbać o zachowanie dziedzictwa kulturowego Europy - ocena aktywności w trakcie zajęć |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: -regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; pozostałe trzeba albo usprawiedliwić albo zaliczyć ustnie), - napisanie testów zaliczeniowych na ocenę pozytywną, - zaliczenie ustne 20 sentencji łacińskich w semestrze zimowym, - wykazanie się umiejętnością poprawnego czytania, - aktywność na zajęciach, - praca własna studenta. |
||
Zakres tematów: |
1. Alfabet łaciński, zasady wymowy i akcentowania w języku łacińskim. „ Recitamus” – ćwiczenia w czytaniu i akcentowaniu. 2. Deklinacja I rzeczowników i przymiotników. Wyjątki deklinacji I. Czas teraźniejszy czasowników koniugacji I. Budowa zdania łacińskiego pojedynczego. 3.Infinitivus, indicativus et imperativus praesentis activi słowa posiłkowego sum, esse i jego niektórych złożeń regularnych. Orzeczenie imienne. 4. Zaimki osobowe, zaimek zwrotny. 5. Deklinacja II rzeczowników i przymiotników. 6. Przymiotniki o trzech zakończeniach deklinacji I i II. Zaimki dzierżawcze. 7. Infinitivus, indicativus, imperativus praesentis activi czasowników II – IV koniugacji. 8. Złożenia nieregularne czasownika sum, esse: possum, posse; prosum, prodesse w czasie teraźniejszym. 9. Dativus possessivus. 10.. Zaimek wskazujący is, ea, id. Zaimek pytajny: quis? quid? Zaimek względny qui, quae, quod. 11. Deklinacja III rzeczowników – typ spółgłoskowy, samogłoskowy i mieszany. Zaimki: nemo, nihil, nullus,-a, -um. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: podające, aktywizujące i uczestniczące w tym: - elementy wykładu, - praca z tekstem, - ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, - praca w grupach i indywidualna - konsultacje |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Alina Pawłowska | 15/ |
szczegóły![]() |
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Alina Pawłowska | 21/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.