Źródłoznawstwo historyczno-wojskowe 350-HS1-1ZHW
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
J. Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967; W. Semkowicz, Encyklopedia nauk pomocniczych historii, Kraków 2011; J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2005; Z. Wojtkowiak, Nauki pomocnicze historii najnowszej – źródłoznawstwo: źródła narracyjne, cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001; M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Poznań 2000; I. Ihnatowicz, Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990; S. Nawrocki, Rozwój form kancelaryjnych na ziemiach polskich od średniowiecza do końca XX wieku, Poznań 1998; W.K. Roman, Centralne Archiwum Wojskowe 1918-1998. Tradycje, historia, współczesność służby archiwalnej Wojska Polskiego, Toruń 1999; M. Kafel, Prasoznawstwo. Wstęp do problematyki, Warszawa 1969; B. Kurbis, Cztery eseje o źródłoznawstwie, Poznań 2007; J. Topolski, Metodologiczne klasyfikacje źródeł historycznych, [w]: Problemy dydaktyczne nauk pomocniczych historii, t. 1, Katowice 1972; G. Labuda, Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze”, 1957; T. Buksiński, Interpretacja źródeł historycznych, Warszawa 1992; J. Tandecki, K. Kopiński, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014; Armia Czerwona w przededniu najcięższej próby: materiały z posiedzenia Głównej Rady Wojennej i wyższej kadry dowódczej Armii Czerwonej w dniach 23-31 grudnia 1940 roku, oprac. C. Grzelak et al., Warszawa 2006; Tajne oblicze GL-AL i PPR. Dokumenty, t. 1, 2, oprac. M. J. Chodakiewicz et al., Warszawa 1997; Dokumenty i materiały do historii stosunków polsko-radzieckich, t. 1-8, Warszawa 1961-1974; Twierdza Toruń: stan w latach dwudziestych XX wieku. Dokumenty, oprac. M. Giętkowski et al., Toruń 2016. Sowiecki najazd 1939. Sojusznik Hitlera napada polskie Kresy - relacje świadków i uczestników, oprac. C. Grzelak, Warszawa-Kraków 2017. Ostrołęka 1831. Wspomnienia, rozkazy, relacje. Wybór źródeł, oprac. N. Kasparek et al., Ostrołęka 2011; Straty wojenne województwa białostockiego 1939-1945. Wybór dokumentów archiwalnych, oprac. M. Kietliński, Białystok 2019; Majowy zamach stanu w świetle dokumentów wywiadu, dyplomacji i organów bezpieczeństwa II Rzeczypospolitej, oprac. P. Kołakowski et al., Słupsk 2008; Wywiad Straży Granicznej 1928-1939. Wybór dokumentów, oprac. P. Kołakowski et al., Słupsk 2013; Polskie dokumenty dyplomatyczne 1938, red. M. Kornat, Warszawa 2007; Polskie dokumenty dyplomatyczne 1939 wrzesień – grudzień, red. W. Rojek, Warszawa 2007; Katyń. Dokumenty zbrodni, T. 4: Echa Katynia, red. W. Materski et al., Warszawa 2006; Przyczynki źródłowe do historii zakonu krzyżackiego w Prusach, red. R. Czaja, Toruń 2011; S. Ekdahl, Grunwald 1410. Studia nad tradycją i źródłami, Kraków 2010; Urbańczyk P., Mieszko I tajemniczy, Toruń 2012; Wojna polsko - sowiecka: komunikaty wojenne Sztabu Generalnego, dokumenty, fotografie, oprac. K. Paduszek, Warszawa 2011; Polscy jeńcy wojenni w niewoli sowieckiej w latach 1919-1922, red. M. Skowronek et al., Warszawa 2009; Wojska Pograniczne ZSRS na odcinku z Polską w świetle materiałów wywiadu II Rzeczypospolitej (1921-1939). Struktura i dyslokacja, działalność wywiadowcza, regulamin służby, oprac. P. Skubisz, Szczecin 2010; Polska dyplomacja wojskowa 1918-1945: wybór dokumentów, t. 1, red. R. Szymaniuk et al., Warszawa 2014; Mobilizacja marcowa 1939: dokumenty i relacje, red. A. Wesołowski et al., Warszawa 2012; SGO „Polesie” w dokumentach i wspomnieniach, cz. 1-4, 5/1, red. A. Wesołowski et al., Warszawa 2013-2015; Społeczeństwo i Wojsko Polskie wobec zagrożenia wojennego 1939. Polska i jej armia 1935-1939, oprac. A. Wesołowski, Warszawa 2009; To proste - będziemy się bić. Przygotowania obronne (marzec-sierpień 1939), oprac. A. Wesołowski et al., Warszawa 2012; Polska generalicja w opiniach marszałka Piłsudskiego, red. A. Żak, Warszawa 2012; Metody komputerowe w badaniach i nauczaniu historii, red. K. Narojczyk et al., Olsztyn 2005; I. Baxter, Zdławienie Polski w obiektywie Wehrmachtu. Obrazy II wojny światowej: wrzesień 1939, Warszawa 2009; D. Boyle, II wojna światowa w fotografiach, Warszawa 2006; Wielka Wojna na ziemiach polskich w niemieckiej fotografii wojskowej, red. T. Idzikowski, Przemyśl 2007; Panorama Racławicka, oprac. E. Kotkowska, Warszawa 1985; Konserwacja i rekonstrukcja XIX-wiecznych fotografii pochodzących ze zbioru Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Kórnickiej: katalog wystawy, Toruń 2017; Wokół jednego eksponatu: kurtka mundurowa wz. 19, oprac. M. Koziński, Białystok 2019; M. Krzanicki, Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 2013; Oczami wroga: wrzesień '39 w fotografii niemieckiej i sowieckiej, oprac. M. Krzanicki, Rzeszów 2008; M. Wańkowicz, Monte Cassino, Rzym 1945. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KP6_WG1 zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym KP6_WG2 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich KP6_WG3 zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG5 zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych KP6_WG11 zna podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka oraz podstawowe metody upowszechniania wiedzy historycznej KP6_WG12 definiuje miejsce historii wśród innych nauk, rozumie cele prowadzenia badań historycznych oraz objaśnia pozycję i znaczenie nauk historycznych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych KP6_WK2 wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW4 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami KP6_UW5 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory KP6_UK1 potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UK2 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badania KP6_UK5 potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni KP6_UU1samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KK2 wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne. KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KP6_KO1 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. KP6_KO3 podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców. KP6_KR1 stosowania zasad etycznych KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę wystawioną w oparciu o aktywność podczas zajęć oraz stopnie uzyskane za indywidualne i grupowe zadania wykonywane przez studentów, zaliczenie nieobecności podczas dyżurów. Niezaliczenie przedmiotu w przypadku nieobecności powyżej 50% zajęć. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Prezentacja szczegółowa treści zajęć, prezentacja zalecanej literatury; omówienie zasad pracy na zajęciach; przedłożenie zasad i warunków zaliczenia (2 godz.); 2. Źródłoznawstwo wojskowe – podstawowe pojęcia; metodologia i narzędzia w badaniach historyczno-wojskowych; podział źródeł na trójwymiarowe, ikonograficzne i kartograficzne, zabytki pisane oraz materiały fono-foto-kinematograficzne (2 godz.); 3-4. Źródła trójwymiarowe nieruchome i ruchome i ich użyteczność w badaniach historyczno-wojskowych (4 godz.); 5. Źródła ikonograficzne i kartograficzne, ich interpretacja i krytyka (2 godz.); 6-7. Źródła pisane normatywne – wojskowe; akty – formuły i funkcje; kancelarie wojskowe (4 godz.); 8-10. Źródła wojskowe pisane narracyjne. Historiograficzne gatunki źródeł pisanych (6 godz.) 11. Prasa jako źródło historyczno-wojskowe (2 godz.) 12-13. Fotografia jako źródło (4 godz.) 14. Nagrania audiowizualne, filmy, nagrania płytowe. Perspektywy rozwoju tej kategorii źródeł (2. godz.) 15. Omówienie zasobów źródeł i ich wykorzystanie w historiografii po II wojnie światowej a kształtowanie warsztatu naukowego historyka (2 godz.) |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na podstawie przeczytanych źródeł i literatury, prezentacje multimedialne, elementy wykładu, praca ze źródłami indywidualna i w grupach, praca w terenie |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Łukasz Radulski | 15/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.