Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.
2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.
3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.
4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.
5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009
2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013
3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
-dysponuje podstawowymi wiadomościami dotyczącymi gatunków przekazów medialnych w prasie, radio, telewizji, Internecie
-zna podstawowe gatunki medialne: informacyjne i publicystyczne
-ma podstawową wiedzę na temat zasad ochrony własności intelektualnej
Umiejętności:
-potrafi sporządzić prostą wypowiedź na piśmie w każdym z gatunków informacyjnych oraz publicystycznych dotyczącą problematyki międzynarodowej w języku polskim oraz w dwóch językach obcych (zachodnio- i wschodnioeuropejskim)
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i posługiwać się podstawowymi gatunkami przekazów medialnych (informacyjnymi i publicystycznymi)
Kompetencje społeczne:
-uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
-dostrzega podstawowe zalety posługiwania się różnymi gatunkami przekazów medialnych
|
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu:
praca pisemna, napisana w oparciu o wyznaczniki jednego z gatunków medialnych: esej, reportaż, komentarz publicystyczny, itp.
|
Zakres tematów: |
Plan wykladu:
1. Główne gatunki dziennikarskie.
2. Konstrukcja wypowiedzi
3. Recenzja, Wywiad
4. Felieton
5. Esej
6. Publicystyka w praktyce, wystąpienia publiczne (I)
7. Publicystyka w praktyce, wystąpienia publiczne (II)
8. Reportaż
9. Sprawozdanie, sylwetka
10.Wzmianka, notatka prasowa, informacja
11. Blogi
12. Reklama – przykład rynku wydawniczego
13. Gatunki w nowych mediach: Twitter
14. Gatunki w nowych mediach: Facebook
15. Podsumowanie
|