Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wyobraźnia i pojęcia 410-FS2-1WIP
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. K. Twardowski, Wyobrażenia i pojęcia (#1-10)

2. K. Twardowski, Wyobrażenia i pojęcia (#11-17)

3. A. Kind, “Introduction: Exploring Imagination”, w: A. Kind (ed.): The Routledge Handbook on Philosophy of Imagination, 1-11. (2016)

Literatura dodatkowa:

Van Leeuwen, Neil, 2013, “The Meaning of ‘Imagine’ Part I: Constructive Imagination”, Philosophy Compass, 8(3): 220–230.

Van Leeuwen, Neil, 2014, “The Meaning of ‘Imagine’ Part II: Attitude and Action,” Philosophy Compass, 9(11): 791–802.

Arcangeli, Margherita: “The Two Faces of Mental Imagery”, Philosophy and Phenomenological Research, https://doi.org/10.1111/phpr.12589

4. Nichols, ‘Just the imagination: Why imagining doesn’t behave just like believing’

Literatura dodatkowa: Sinhababu, Neil, 2016, “Imagination and Belief”, in Kind, Amy (ed.): The Routledge Handbook of Philosophy of Imagination: 111–123.

5. Thomas, N. 1999. “Are Theories of Imagery Theories of Imagination? An Active Perception Approach to Conscious Mental Content?” Cognitive Science 23: 207–245

6. Kind, Amy. 2018. “How Imagination Gives Rise to Knowledge,” in Perceptual Imagination and Perceptual Memory, eds. Fiona Macpherson and Fabian Dorsch. Oxford: OUP

Literatura dodatkowa:

Balcerak Jackson, Magdalena. 2018. “Justification by Imagination,” in Fiona Macpherson & Fabian Dorsch (eds.) Perceptual Imagination and Perceptual Memory. Oxford: Oxford University Press.

Berto, Francesco 2017. “Impossible Worlds and the Logic of Imagination.” Erkenntnis 82: 1277-1297

Williamson, Timothy. 2016. “Knowing by Imagining,” in Knowledge Through Imagination, eds. Amy Kind and Peter Kung. Oxford: OUP.

7. Yablo, ‘Is Conceivability a Guide to Possibility?’

Literatura dodatkowa:

Chalmers, ‘Does Conceivability Entail Possibility?’

Byrne, ‘Possibility and Imagination’

8. Gendler, ‘The Puzzle of Imaginative Resistance’

Literatura dodatkowa:

Walton, “On the (so-called) puzzle of imaginative resistance”

Szabó-Gendler, “Imaginative resistance revisited”

9. Salis, Fiora and Frigg, Roman. Forthcoming. “Capturing the scientific imagination,” in The Scientific Imagination, eds., Peter Godfrey-Smith & Arnon Levy. Oxford: Oxford University Press

Literatura dodatkowa:

Camp, Elizabeth. “Imaginative Frames for Scientific Inquiry: Metaphors, Telling Facts, and Just-So Stories,” in The Scientific Imagination, eds., Peter Godfrey-Smith & Arnon Levy. Oxford: Oxford University Press

10. Sorensen, “Art of the impossible”

Efekty uczenia się:

Wiedza:

KA7_WG1 ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu;

KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym;

KA7_WG4 zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim;

KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych

Umiejętności:

KA7_UW7 potrafi krytycznie porównywać różne teorie i perspektywy filozoficzne;

KA7_UW8 potrafi wykrywać założenia leżące u podstaw różnych poglądów/stanowisk filozoficznych i moralnych;

KA7_UK3 potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne;

KA7_UK4 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego

Kompetencje:

KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów;

KA7_KO3 rozumie potrzebę zachowania dziedzictwa filozoficznego, uczestniczy w działaniach na jego rzecz oraz wykorzystuje je w

rozumieniu wydarzeń społecznych, politycznych i kulturalnych

Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, krótkie prace pisemne (tzw. wejściówki), praca zaliczeniowa.

Metody i kryteria oceniania:

Esej zaliczeniowy

Zakres tematów:

- natura wyobraźni

- wyobraźnia zmysłowa

- wyobraźnia propozycjonalna

- wyobraźnia a przekonania

- opór wyobraźni

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium, moderowana dyskusja, konsultacje indywidualne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Piotr Kozak 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)