Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka i prawo oświatowe 380-OS1-1GJJ
Wykład (WYK) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2011

• Butarewicz-Głowacka A., Walewska M.: Współpraca białostockich podmiotów środowiska lokalnego z placówkami edukacyjnymi. W: Edukacja w perspektywie wyzwań współczesności. Pod red. A. Harbatskiego, E. Krysztofik-Gogol., Toruń 2016

• Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, przekład J. Michalak, Gdańsk 2008

• Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami

w środowisku lokalnym, w: Mazurkiewicz G. (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektyw, Kraków 2012

• Hernik K., Malinowska K., Piwowarski R., Przewłocka J., Smak M. i Wichrowski A., Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013, Warszawa 2014

• Hernik K., Solon-Lipiński M., Stasiowski J., Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2012

• Przygońska E. (red.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje, Toruń 2010

• Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia szkolnictwa publicznego III RP w gorsecie centralizmu, Kraków 2013

• www.men.gov.pl; www.nauka.gov.pl

• www.portalowiatowy.pl

• www.prawo.vulcan.edu.pl

Akty prawne:

• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 1189

• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60

• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2018 r., pozycja 1574

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.

w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 1591

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., pozycja 1658

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, Dz.U. 2017, poz. 1647

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki, Dz. U. 2017, poz. 1569

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r.

w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce, Dz. U. 2017, poz. 1597 + rozporządzenie zmieniające Dz.U. 2019 poz. 1661 (Dz. U. poz. 1597 oraz z 2019 r. poz. 1661)

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

(KA7_WG5) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna (zaliczenie w formie pisemnej);

(KA7_WK7) strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych (zaliczenie w formie pisemnej);

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnej i na podstawie obecności, do którego może przystąpić student posiadający maksymalnie 3 nieobecności podczas wykładów.

Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego, podstawowe źródła prawa oświatowego

2. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa

3. Wybrane organy placówek oświatowych realizujące ich cele statutowe

4. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego

5. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach

6. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego

w Polsce prawa oświatowego.

7. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje indywidualne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:30 - 10:00, sala C02 (wyk)
Marta Walewska 62/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)