Pedagogika resocjalizacyjna 380-OS1-3PRE
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||
Literatura: |
Pedagogika resocjalizacyjna : w stronę uspołecznienia systemu oddziaływań / Wiesław Ambrozik. - Kraków : "Impuls" : 2016. M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna .W stronę działań kreujących ,Impuls, Kraków 2014 M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, Wyd. Pedagogium, Warszawa, 2013 L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wydawnictwo APS, Warszawa 2001 lub 2004 i ich wznowienia. Pedagogika resocjalizacyjna, Cz. Czapów, Stanisław Jedlewski, PWN, Warszawa 1971. Dziecko w koncepcjach pedagogicznych Marii Grzegorzewskiej i Janusza Korczaka / red. Józefa Bałachowicz. - Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2012. Diady, kliki, gangi : młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej / Krzysztof Sawicki. - Kraków : "Impuls", 2018. Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych : co nauczyciel może zaczerpnąć z pracy terapeuty / Małgorzata Ganczarska. - Opole : Uniwersytet Opolski, 2017. Resocjalizacja - czarno na białym : konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia / praca zbiorowa pod redakcją naukową Anny Karłyk-Ćwik i Doroty Rybczyńskiej-Abdel Kawy. - Toruń : "Akapit", 2016. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej / Aneta Paszkiewicz. - Warszawa : "Difin", 2017. Warunki skutecznej pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie / Aneta Paszkiewicz. - Warszawa : "Difin", 2015. Agresja młodzieży i odrzucenie równieśnicze / Bronisław Urban. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. Arteterapie dla dzieci i młodzieży : muzykoterapia, choreoterapia, terapia sztuką / Thomas Stegemann, Marion Hitzeler, Monica Blotevogel; tł. Elżbieta Cieślik. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2015. Być nauczycielem - opiekunem - wychowawcą : między teorią a praktyką / red. Grażyna Durka, Ewa Murawska. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2012. Diagnostyka resocjalizacyjna : wybrane zagadnienia / red. Anny Wojnarskiej. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010. Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym / Ewa Wysocka, Warszawa : PWN, 2008. Działalność profilaktyczna i resocjalizacyjna w środowisku otwartym, instytucjach wychowawczych, poprawczych oraz karnych / red. Teresa Sołtysiak, Agnieszka Latoś. Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010. Patologie społeczne / Irena Pospiszyl. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku / red. Bożena Chrostowska, Ewa Kantowicz, Cezary Kurkowski. - Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2010. Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie / red. Zdzisława Bartkowicza, Andrzeja Węglińskiego, Agnieszki Lewickiej. - Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010. Przemoc i prześladowanie w szkole : skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży / Suzanne Guerin, Eilis Henessy; tł. Jarosław Rybski. - Wyd. 2. - Gdańsk : Gdańskie, Wydaw. Psychol., 2008. Resocjalizacja : wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie / Robert Opora. - Wyd. 2.- Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013. Zjawiska patologiczne wśród młodzieży i możliwości przeciwdziałań / red. Teresy Sołtysiak i Małgorzaty Kowalczyk-Jamnickiej. - Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2007. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG2 ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_UW2 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizowania i interpretowania problemów, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych KA6_UW3 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej KA6_KK2 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu możliwe będzie po uzyskaniu: - pozytywnych ocen z prac zaliczeniowych , test wiedzy. -aktywności podczas zajęć, -obecności na zajęciach. |
||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu. 2. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży w pracy pedagoga (przejawy demoralizacji, skala NP, typologia, stadia wykolejenia społecznego). 3. Projektowanie odziaływań resocjalizacyjnych w pracy z młodzieżą w środowisku szkolnym i rodzinnym ucznia. 4. Wyzwania pracy pedagoga szkolnego w pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie. 5. Podsumowanie i zaliczenie zajęć. |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody podające - wykład, dyskusja, opis, praca z tekstem. Metody aktywizujące: burza mózgów, metaplan, drzewo decyzyjne, analiza indywidualnych przypadków. Metody eksponujące: film, prezentacja. Metody problemowe: metoda projektów. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 14:30 - 16:45,
sala B125 |
Emilia Wołyniec-Kurkowska | 18/ |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 12:00 - 14:15,
sala B125 |
Emilia Wołyniec-Kurkowska | 18/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.