Prawodawstwo opiekuńcze 380-OS1-2POP
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czarnomorski M., Kaliszczak M., Kusztal J., Marzec D., Elementy prawa dla pedagogów, Kraków-Częstochowa 2003. 2. Kwak A., Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja, Warszawa 2005. 3. Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2012. 4. Ruszewski J., Prawo rodzinne, Suwałki 2011. 5. Strzebińczyk J., Prawo rodzinne, Warszawa 2013. 6. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 z późn. zm.). 7. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59 z późn. zm.). 8. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 228 z późn. zm.). 9. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887). 10. Zieliński A., Prawo rodzinne i opiekuńcze w zarysie, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Jarosz E., Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2009. 2. Kasprzyk P., Wiśniewski P., Prawo rodzinne w dobie przemian, Lublin 2009. |
||
Efekty uczenia się: |
1. Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (zaliczenie pisemne) 2. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalność ci pedagogicznej względem rodziny (zaliczenie pisemne) 3. Student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (zaliczenie pisemne) 4. Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (zaliczenie pisemne) 5. Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (zaliczenie pisemne) 6. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (zaliczenie pisemne) 7. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (zaliczenie pisemne) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: • wykład problemowy, • wykład z wykorzystaniem multimediów • wykład on-line (platforma e-learningowa) Formy zaliczenia przedmiotu: • zaliczenie na ocenę 51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu. |
||
Zakres tematów: |
MODUŁ 1 Sprawy organizacyjne MODUŁ 2 Wprowadzenie do problematyki - podstawowe informacje o prawie rodzinnym i opiekuńczym MODUŁ 3 Małżeństwo MODUŁ 4 Prawa i obowiązki małżonków MODUŁ 5 Ustanie małżeństwa MODUŁ 6 Piecza zastępcza MODUŁ 7 Przysposobienie TEMAT 1: Pochodzenie dziecka TEMAT 2: Podstawy postępowania wobec nieletnich TEMAT 3: Władza rodzicielska TEMAT 4: Obowiązek alimentacyjny MODUŁ 8 Opieka i kuratela MODUŁ 9 Sytuacja dziecka w prawie karnym |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 15:30 - 17:00,
sala C2.3 każdy poniedziałek, 17:15 - 18:45, sala C2.3 |
Tomasz Prymak | 40/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.