Psychologia różnic indywidualnych 380-DS5-3IBG
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: WN Scholar. Pervin L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. Sternberg R.J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP S.A. Strelau J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: WN Scholar. Strelau J., Zawadzki B. (2008). Rozdział 9. Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 765-846). Gdańsk: GWP. Zimbardo P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 - absolwent ma wiedzę dotyczącą różnic indywidualnych w zakresie temperamentu i inteligencji u dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym. KA7_UW1 - absolwent ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat różnic indywidualnych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. KA7_UW6 - absolwent potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk i wykorzystuje w codziennej działalności edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając różnice indywidualne poszczególnych dzieci/uczniów w zakresie temperamentu, stylów poznawczych i inteligencji. KA7_UU3 - absolwent odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy oraz współpracy z psychologiem, projektuje działania zmierzające do rozwoju przedszkola/szkoły oraz poprawy jakości ich pracy tak, aby uwzględniać różnice indywidualne w zakresie temperamentu, stylów poznawczych i inteligencji dzieci. KA7-KK1 - absolwent świadomie określa swoją postawę wobec istoty i celów edukacji a także podstawowych aspektów filozofii nauczania z wykorzystaniem wiedzy o różnicach indywidualnych uczniów, potrafi klarownie wyjaśniać relacje pomiędzy temperamentem i inteligencją a zachowaniem uczniów. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Test jednokrotnego wyboru. |
||
Zakres tematów: |
1. Historia psychologii różnic indywidualnych 2. Inteligencja i sposoby jej rozumienia (klasyczna, wieloraka, emocjonalna) 3. Temperament i sposoby jego ujęcia (Hipokrates-Galen, Kretschmer, Sheldon) 4. Osobowość i sposoby jej ujęcia (Eysenck, Costa i McCrae) 5. Nadzieja na sukces 6. Zaliczenie w formie testu jednokrotnego wyboru |
||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje, testy i ich interpretacja. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (parzyste), 12:00 - 13:30,
sala A236 |
Andrzej Dakowicz | 90/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.