Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. Wielka Encyklopedia Przyrody. Rośliny kwiatowe. Muza SA, Warszawa, 1998.
2. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków.
3. Mowszowicz J. 1986. Pospolite rośliny naczyniowe Polski, PWN, Warszawa.
4. Szweykowska A, Szweykowski J. 2010. Botanika. PWN, Warszawa.
5. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
6. The Angiosperm Phylogeny Group. 2016. An update of the Angiosperm Phylogeny Group classification for the orders and families of flowering plants: APG IV. Botanical Journal of the Linnean Society 181: 1–20. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/boj.12385
7. Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa.
8. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
9. Podbielkowski Z., Podbielkowska M. 1992. Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
10. Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa.
11. Strasburger E. 1972. Botanika. PWRiL, Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie:
- jedność i różnorodność roślin nasiennych, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup tych organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym (KA6_WG1), w tym podstawowe elementy budowy morfologicznej różnych grup roślin nasiennych i wiąże je z procesami fizjologicznymi i pełnioną funkcją,
- rolę i budowę morfologiczną organów roślin nasiennych (KA6_WG2);
- prawidłowości ewolucji roślin nasiennych (KA6_WG4);
- aktualne problemy badań nad systematyką roślin nago- i okrytonasiennych (KA6_WG6).
2. Student potrafi:
- identyfikować podstawowe grupy systematyczne roślin nasiennych, rozpoznawać gatunki roślin charakterystyczne dla tych grup, w
tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4) - wskazuje cechy diagnostyczne roślin nasiennych w oparciu o źródła monograficzne, klucze i atlasy do identyfikacji gatunków;
- posługiwać się sprzętem optycznym (KA6_UW1);
- analizować informacje z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność (KA6_KK1);
- planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UO9).
3. Student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej (KA6_KO2) - wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy w laboratorium i świadomość poszanowania pracy własnej i innych.
|
Zakres tematów: |
1. Przegląd systematyczny nagonasiennych Pinophyta – cechy charakterystyczne grupy, wybrane rodziny, przykładowe gatunki.
- Pinaceae,
- Taxaceae,
- Cupressaceae,
- Taxodiaceae.
2. Budowa morfologiczna siewek roślin nagozalążkowych i okrytozalążkowych (jednoliściennych i dwuliściennych)
3. Budowa morfologiczna organów roślin nasiennych i jej modyfikacje
- korzeń (typy systemów korzeniowych, przekształcenia korzenia: korzenie spichrzowe, bulwy korzeniowe, korzenie czepne, korzenie oddechowe,
- łodyga – węzły i międzywęźla, typy rozgałęzień, pąki liściowe i kwiatowe, przekształcenia łodygi: bulwy łodygowe, wąsy pędowe, kłącza, rozłogi, cebule,
- liść (typy liści wyróżniane ze względu na pełnioną funkcję, układ wiązek przewodzących, morfologię blaszki liściowej, przekształcenia liści: wąsy liściowe, liście spichrzowe, liście roślin pasożytniczych,
- kwiat – elementy kwiatu, wzór i narys kwiatowy, przystosowania do różnych sposobów zapylania, kwiatostany
- nasienie – budowa, przystosowania do różnych sposobów rozprzestrzeniania,
- owoce, owocostany, owoce zbiorowe, owoce pozorne.
3. Przegląd systematyczny okrytonasiennych Magnoliophyta – przykładowe gatunki z wybranych rodzin:
- Nympheaceae,
- Ranunculaceae,
- Brassicaceae,
- Caryophyllaceae,
- Rosaceae,
- Ericaceae,
- Euphorbiaceae,
- Fabaceae,
- Lamiaceae,
- Asteraceae,
- Apiaceae,
- Liliaceae,
- Asparagaceae,
- Amaryllidaceae,
- Betulaceae,
- Salicaceae,
- Poaceae,
- Cyperaceae,
- Juncaceae.
4. Oznaczanie za pomocą klucza wybranych gatunków.
|