Stosunek do zdrowia- przygotowywanie i realizacja wywiadu pogłębionego. 440-SS2-1SPZ1
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 16 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
• Puchalski Krzysztof, Potoczne myślenie o zdrowiu i chorobie, Zeszyty Prasoznawcze, Kraków 2015, T. 58, nr 2 (222), 255–275. • Stefańska Anna, Marcinkowski Marian, Pedagogiczne i socjologiczne spojrzenie na zdrowie i bezpieczeństwo zdrowotne Polaków, Studia Edukacyjne, nr 51/2018, 387- 402. • Piątkowski Włodzimierz, Nowakowska Luiza, Nurt krytyczny w klasycznej, polskiej socjologii medycyny. Zarys problematyki, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 45, 2013, 15-34. • Ostrowska Antonina, Profilaktyka zdrowotna: Interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (Przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia socjologiczne, 2011, 3(202), 73-94. • Anna Wójtewicz, Ciało w kulturze konsumpcji, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014 ( fragmenty) • Raport „Niedostateczny poziom aktywności fizycznej w Polsce jako zagrożenie i wyzwanie dla zdrowia publicznego” został opracowany pod redakcją naukową prof. dr. hab. Wojciecha Drygasa, dr Małgorzaty Gajewskiej i prof. dr. hab. Tomasza Zdrojewskiego. Cały raport dostępny do pobrania na stronie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego. • Narodowy Test Zdrowia Polaków: https://www.nn.pl/dam/zasoby/raporty/Narodowy-Test-Zdrowia-Polakow-2020-raport.pdf • Steinar, Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 • Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 |
||
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 Student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne niezbędne do postawienia pytań badawczych oraz profesjonalnej realizacji wywiadu pogłębionego dotyczącego stosunku do zdrowia Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności KP7_WG2 Student(ka)ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej, którą potrafi łączyć z terminologią dotyczącą zdrowia, a zaczerpniętą z innych dziedzin nauki. Sposób weryfikacji: ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności KP7_WG17 Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności jakościowych metod badawczych i technik zbierania danych, ze szczególnym uwzględnieniem przewag i ograniczeń techniki wywiadu pogłębionego. Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności KP7_UW3 Student(ka) potrafi dokonać krytycznej oceny danych zastanych na temat stosunku do zdrowia, dzięki którym będzie w stanie postawić pytania badawcze do wywiadu pogłębionego. Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne KP7_UW7 Student(ka) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy danych zastanych dot. zdrowia oraz innych opracowywanych materiałów Sposób weryfikacji: projekt badawczy KP7_KK3 Student(ka) potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy z zakresu innych dyscyplin naukowych, a także materiały o charakterze publicystycznym. Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie ćwiczeń składają się następujące elementy: 1) Obecność na zajęciach Student(ka) może opuścić jedne zajęcia. Każde następne należy zaliczyć na konsultacjach w ciągu tygodnia od powrotu na uczelnię. Nieodrobienie zajęć w terminie skutkuje obniżeniem oceny końcowej. Trzy nieodpracowane nieobecności skutkują niezaliczeniem kursu. 2) Aktywność Student(ka) może zdobyć punkty za aktywność na każdych zajęciach merytorycznych. Zdobycie 5 punktów podwyższa pozytywną ocenę końcową o pół stopnia. 3) Projekt badawczy Studenci indywidualnie przedstawiają projekt badania jakościowego (seria wywiadów pogłębionych) dotyczący wybranej problematyki (stosunek do zmian klimatycznych). Na projekt składać się powinny: tytuł, wybrana literatura, wybrane ilościowe dane zastane, kryteria doboru próby, problem badawczy, pytania badawcze, opracowany scenariusz wywiadu. Projekt oceniany jest w skali (0-5). Punktacja: 0-2,5pkt. - (2) 3pkt .- (3) 3,5pkt. - (3,5) 4pkt. - (4) 4,5 pkt.- (4,5) 5 pkt.- (5) 51% punktów uzyskanych przez studenta/studentkę podczas laboratorium (projekt badawczy) jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny końcowej |
||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Co kształtuje stosunek do zdrowia? Analiza interdyscyplinarna 3. Zdrowie w Polsce - wymiar indywidualny (prywatny) i instytucjonalny 4. Dobór próby, problem badawczy, pytania badawcze 5. Scenariusz wywiadu pogłębionego - konstruowanie dyspozycji dla badaczy 6.Prowadzenie wywiadu - wskazówki merytoryczne i praktyczne 7.Scenariusz wywiadu, a struktura raportu 8.Zaliczenie - prezentacja projektu badawczego |
||
Metody dydaktyczne: |
projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności, quiz |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 8:30 - 10:00,
sala 38 |
Małgorzata Skowrońska | 13/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Historii i Stosunków Międzynarodowych, Instytutu Filozofii, Instytutu Socjologii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.