Literatura: |
• Puchalski Krzysztof, Potoczne myślenie o zdrowiu i chorobie, Zeszyty Prasoznawcze, Kraków 2015, T. 58, nr 2 (222), 255–275.
• Stefańska Anna, Marcinkowski Marian, Pedagogiczne i socjologiczne spojrzenie na zdrowie i bezpieczeństwo zdrowotne Polaków, Studia Edukacyjne, nr 51/2018, 387- 402.
• Piątkowski Włodzimierz, Nowakowska Luiza, Nurt krytyczny w klasycznej, polskiej socjologii medycyny. Zarys problematyki, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica 45, 2013, 15-34.
• Ostrowska Antonina, Profilaktyka zdrowotna: Interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (Przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia socjologiczne, 2011, 3(202), 73-94.
• Anna Wójtewicz, Ciało w kulturze konsumpcji, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014 ( fragmenty)
• Raport „Niedostateczny poziom aktywności fizycznej w Polsce jako zagrożenie i wyzwanie dla zdrowia publicznego” został opracowany pod redakcją naukową prof. dr. hab. Wojciecha Drygasa, dr Małgorzaty Gajewskiej i prof. dr. hab. Tomasza Zdrojewskiego. Cały raport dostępny do pobrania na stronie Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego.
• Narodowy Test Zdrowia Polaków: https://www.nn.pl/dam/zasoby/raporty/Narodowy-Test-Zdrowia-Polakow-2020-raport.pdf
• Steinar, Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
• Graham Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
|
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 Student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii
socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne niezbędne do postawienia pytań badawczych oraz profesjonalnej realizacji wywiadu pogłębionego dotyczącego stosunku do zdrowia
Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności
KP7_WG2 Student(ka)ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej, którą potrafi łączyć z terminologią dotyczącą zdrowia, a zaczerpniętą z innych dziedzin nauki.
Sposób weryfikacji: ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności
KP7_WG17 Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności jakościowych metod badawczych i technik zbierania danych, ze szczególnym uwzględnieniem przewag i ograniczeń techniki wywiadu pogłębionego.
Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne, ocena aktywności
KP7_UW3 Student(ka) potrafi dokonać krytycznej oceny danych zastanych na temat stosunku do zdrowia, dzięki którym będzie w stanie postawić pytania badawcze do wywiadu pogłębionego.
Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne
KP7_UW7 Student(ka) potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy danych zastanych dot. zdrowia oraz innych opracowywanych materiałów
Sposób weryfikacji: projekt badawczy
KP7_KK3 Student(ka) potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy z zakresu innych dyscyplin naukowych, a także materiały o charakterze publicystycznym.
Sposób weryfikacji: projekt badawczy, ćwiczenia laboratoryjne
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie ćwiczeń składają się następujące elementy:
1) Obecność na zajęciach
Student(ka) może opuścić jedne zajęcia. Każde następne należy zaliczyć na konsultacjach w ciągu tygodnia od powrotu na uczelnię. Nieodrobienie zajęć w terminie skutkuje obniżeniem oceny końcowej. Trzy nieodpracowane nieobecności skutkują niezaliczeniem kursu.
2) Aktywność
Student(ka) może zdobyć punkty za aktywność na każdych zajęciach merytorycznych. Zdobycie 5 punktów podwyższa pozytywną ocenę końcową o pół stopnia.
3) Projekt badawczy
Studenci indywidualnie przedstawiają projekt badania jakościowego (seria wywiadów pogłębionych) dotyczący wybranej problematyki (stosunek do zmian klimatycznych).
Na projekt składać się powinny: tytuł, wybrana literatura, wybrane ilościowe dane zastane, kryteria doboru próby, problem badawczy, pytania badawcze, opracowany scenariusz wywiadu. Projekt oceniany jest w skali (0-5).
Punktacja:
0-2,5pkt. - (2)
3pkt .- (3)
3,5pkt. - (3,5)
4pkt. - (4)
4,5 pkt.- (4,5)
5 pkt.- (5)
51% punktów uzyskanych przez studenta/studentkę podczas laboratorium (projekt badawczy) jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny końcowej
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne
2. Co kształtuje stosunek do zdrowia? Analiza interdyscyplinarna
3. Zdrowie w Polsce - wymiar indywidualny (prywatny) i instytucjonalny
4. Dobór próby, problem badawczy, pytania badawcze
5. Scenariusz wywiadu pogłębionego - konstruowanie dyspozycji dla badaczy
6.Prowadzenie wywiadu - wskazówki merytoryczne i praktyczne
7.Scenariusz wywiadu, a struktura raportu
8.Zaliczenie - prezentacja projektu badawczego
|