Historia inżynierii wojskowej 350-HS1-2INW
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa do całości cyklu zajęć: J. Bogdanowski, Architektura obronna w krajobrazie Polski. Od Biskupina do Westerplatte, Warszawa-Kraków 1996; J. Bogdanowski, Sztuka obronna, Kraków 1993. S. Fuglewicz, Ilustrowana historia fortyfikacji, Warszawa 1991; K. Kleczke, W. Wyszyński, Fortyfikacja stała, Warszawa 1937. M. Rogalski, M. Zaborowski, Fortyfikacja wczoraj i dziś, Warszawa 1978; J. Bogdanowski, Z. Holcer, M. Kornecki, Słownik terminologiczny architektury. Architektura obronna, Warszawa 1994; R. Bochenek, 1000 słów o inżynierii i fortyfikacjach, Warszawa 1989. Literatura do poszczególnych zajęć: J. Biesiadka, A. Gawlak, S. Kucharski, M. Wojciechowski, Twierdza Poznań. O fortyfikacjach miasta Poznania w XIX i XX wieku, Poznań 2006. R. Bochenek, Twierdza Modlin, Warszawa 2003. C. Duffy, Wojna oblężnicza 1660-1689. Twierdze w epoce Vaubana i Fryderyka Wielkiego, Oświęcim 2017. B. Dybaś, Fortece Rzeczypospolitej. Studium z dziejów budowy fortyfikacji stałych w państwie polsko-litewskim w XVII wieku, Toruń 1998. W. Eckert, Fortyfikacje nadodrzańskie w procesie rozwoju nowożytnej sztuki fortyfikacyjnej w XVII-XIX w., Zielona Góra 2007. A. Gruszecki, Bastionowe zamki w Małopolsce, Warszawa 1962. P. Idzikowski, Twierdza Przemyśl. Powstanie, rozwój, technologie, Krosno 2014. R. Jurga, Fortyfikacje III Rzeszy w rysunkach perspektywicznych, Zielona Góra 2010.Z. Pruski, Bastion Polesie. Polskie fortyfikacje na Polesiu w latach 1920-1939, Przasnysz 2000; J. Kaufmann, W. Kaufmann, R. Jurga, Fortyfikacje III Rzeszy. Niemieckie umocnienia i systemy obrony w II wojnie światowej, Poznań 2011. B. Perzyk, Twierdza Osowiec 1882-1915, Warszawa 2004. T. Wesołowski, „Linia Mołotowa”. Sowieckie fortyfikacje graniczne z lat 1940-1941 na przykładzie 62 Brzeskiego Rejonu Umocnionego, Białystok 2001. T. Wesołowski, Ślady ostrzału polskich schronów bojowych jako źródło do badań nad skutecznością środków ogniowych Wehrmachtu w kampanii wrześniowej 1939 r. (na przykładzie fortyfikacji SGO "Narew"). Wstępna charakterystyka zasobu źródłowego, [w:] Zabytki czasu minionego bogactwem teraźniejszości – militaria wśród wartości kulturowo-przyrodniczych regionu, kraju i zjednoczonej Europy, red. B. Perzyk, Osowiec-Twierdza 2010, s. 83-103. T. Wesołowski, „Acht Komma Acht” przeciw polskim schronom bojowym. Niemieckie 88 mm armaty przeciwlotnicze jako środek zwalczania fortyfikacji stałych i ich rola w przełamaniu umocnień odcinka „Nowogród” (9-10 września 1939 r.), cz. 1-2, „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska w Białymstoku”, z. 24, 2011, s. 5-65; z. 25, 2012, s. 23-63. T. Wesołowski, Landwehra w natarciu, Przełamanie prawego skrzydła odcina „Wizna” pod Giełczynem w dniu 9 września 1939 r., „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, z. 32, 2019, s. 107-142. T. Wesołowski, Niezrealizowany projekt spiętrzenia Narwi pod Łomżą w 1939 r., „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, z. 28/29, 2015-2016, s. 47-71. T. Wesołowski, Maskowanie schronów bojowych „Linii Mołotowa” w rejonach umocnionych na granicy sowiecko-niemieckiej w latach (czerwiec 1941 r.), „Zeszyt Naukowy Muzeum Wojska”, z. XXIII, 2010, s. 5-43. T. Wesołowski, Rzekome francuskie plany ufortyfikowania granic Rzeczypospolitej z lat 1928-1930, czyli rzecz o źródłach i żywocie fantomów polskiej historiografii wojskowej, „Studia z Dziejów Wojskowości”, t. IV, 2015, s. 255-283. MSWojsk. O.12/1933-I, Umocnienia polowe, cz. I: Taktyczna, Warszawa 1931. MSWojsk. O.12/1934-II, Umocnienia polowe, cz. II: Roboty przy doraźnem umacnianiu pola walki, Warszawa 1934. MSWojsk. O.14/1928, Ogólna instrukcja maskowania, Warszawa 1931. MSWojsk. Sap.5/2918, Instrukcja saperska. Materiały wybuchowe, Warszawa 1929. MSWojsk. Sap.5/1929-II, Instrukcja saperska. Niszczenia, Warszawa 1931. Budownictwo wojskowe 1918-1935. Historia, przepisy, zasady, normy, t. I-II, Warszawa 1936. Mosty wojenne, cz. 1-2, Warszawa 1920. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia historii inżynierii wojskowej w ujęciu chronologicznym i tematycznym; KP6_WG2: ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii inżynierii wojskowej; KP6_WG4: wykazuje znajomość historii porównawczej; KP6_WG5: zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości; KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historyczno-wojskowych; KP6_WG9: zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historyczno-wojskowych w odniesieniu do historii inżynierii wojskowej, a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie; KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne; KP6_WK6: rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach. Umiejętności: student KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego; KP6_UW2: potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych; KP6_UW3: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; KP6_UW4: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami; KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii wojskowości; KP6_UW6: potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą; KP6_UW7: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych i militarnych; KP6_UW8: potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory; KP6_UK1: potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne; KP6_UK2: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie badań historyczno-wojskowych; KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat historii inżynierii wojskowej; KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą historii inżynierii wojskowej; KP6_UO1: uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni; KP6_UU1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego. Kompetencje społeczne: student KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych; KP6_KK2: wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne; KP6_KK3: formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych; KP6_KK4: jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych; KP6_KO2: docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy; KP6_KO3: podejmuje próby uczestnictwa w dyskusjach historycznych i przekazywania informacji osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców; KP6_KR1: stosowania zasady etyczne; KP6_KR2: potrafi funkcjonować w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji; KP6_KR3: uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym. Weryfikacja efektów kształcenia: referat, ocena aktywności w trakcie zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w oparciu o aktywność studentów podczas zajęć oraz stopień uzyskany za referat. Zaliczenie nieobecności podczas dyżurów. Niezaliczenie przedmiotu w przypadku nieobecności powyżej 50% zajęć. |
Zakres tematów: |
1.) Inżyniera wojskowa jako element sztuki wojennej; 2.) Ewolucja terminologii wojskowo-inżynieryjnej; 3.) Źródła w historii inżynierii wojskowej; 4.) Ogólna systematyka ewolucji systemów fortyfikacyjnych; 5.) Systemy fortyfikacyjne: ścianowy, zatokowy, wieżowy, basztowy, bastejowy; 6.) Systemy fortyfikacyjne: bastionowy, kleszczowy, poligonalny; 7.) Systemy fortyfikacyjne: system fortowy; 8.-9.) Systemy fortyfikacyjne: system fortyfikacji rozproszonej; 10.) Ewolucja taktyki walk o fortyfikacje; 11.) Budownictwo wojskowe (koszarowe i magazynowe); 12.) Minerstwo i niszczenia inżynieryjne; 13.) Drogownictwo i mostownictwo wojskowe; 14.) Maskowanie inżynieryjne; 15.) Zaliczenie zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na podstawie przeczytanych źródeł i literatury, prezentacja multimedialna, referat, elementy wykładu. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 16:45 - 18:15,
sala 131 |
Tomasz Wesołowski | 9/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Historii, Wydziału Filozofii i Wydziału Socjologii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.