Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja społeczno-przyrodnicza 380-DS5-3JEB
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

Banaszek M., Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w kształtowaniu (się) przyrodniczej wiedzy naukowej dziecka, „Studia Edukacyjne” 2017, nr 44.

Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze [w:] Edukacja - szkoła - nauczyciele: promowanie rozwoju dziecka, J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005.

Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Podręcznik dla studentów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

Dylak S. (red.) Metoda projektów i jej konteksty w szkolnej edukacji przyrodniczej i matematycznej, Poznań 2012.

Garbula-Orzechowska J., Edukacja historyczna w klasach początkowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.

Gąsiorek K., Paśko I. (red.), Poznawanie świata w edukacji dziecka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012.

Jarzyńska I., Organizowanie i wykorzystanie wycieczek przyrodniczych w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2007, nr 1.

Jelinek J.A., Grzechy edukacji przyrodniczej, których korzenie sięgają wychowania przedszkolnego i nauczania w klasach I-III, „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2017, nr 2.

Paśko I., Wyjaśnianie znaczeń wybranych pojęć przyrodniczych przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, I. Adamek, B. Pawlak (red.), Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2012.

Pituła B., Grzyb B., Morgała M., Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym – ćwiczenia, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021.

Sobierańska D., Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole? [w:] D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014.

Szewczuk K., Mali badacze – doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2013.

Literatura uzupełniająca:

Adamek I., Pawlak B., Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2012.

Brown R., Procesy grupowe – dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Jelinek J.A., Grzechy edukacji przyrodniczej, których korzenie sięgają wychowania przedszkolnego i nauczania w klasach I-III, „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2017, nr 2.

Paśko I., Jak odkrywać i rozwijać zainteresowania dzieci światem przyrody [w:] K. Kraszewski, B. Nawolska (red.), Dziecko i nauczyciel: w procesie poznania i działania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Do zaliczenia konieczna jest obecność na ćwiczeniach (90%). Aby uzyskać zaliczenie należy zdobyć odpowiednią liczbę punktów za wyznaczone zadania:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć na konsultacjach indywidualnych.

Zakres tematów:

1. Treści nauczania edukacji przyrodniczej i społecznej w edukacji elementarnej

2. Realizacja treści społecznych w klasach I-III

3. Pojęcia (rzeczy, procesy, zjawiska) w treściach edukacji przyrodniczej

4. Nabywanie umiejętności - działalność praktyczna uczniów

5. Stosowanie badania w edukacji środowiskowej

6. Wycieczka jako element edukacji środowiskowej

7. Realizacja treści historycznych i geograficznych w klasach I-III

8. Rozwijanie ciekawości poznawczej w zakresie edukacji przyrodniczej i społecznej

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne, pokaz, dyskusja, burza mózgów, analiza materiałów

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala C2.17 (plastyczna)
Marta Makarewicz 21/ szczegóły
2 każda środa, 16:45 - 18:15, sala C1.2 (teatralna)
Marta Makarewicz 21/ szczegóły
3 każda środa, 13:15 - 14:45, sala C1.2 (teatralna)
Marta Makarewicz 22/ szczegóły
4 każda środa, 15:00 - 16:30, sala C1.2 (teatralna)
Marta Makarewicz 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)