Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 380-RS5-1IAI
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Barłóg K. (red.), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów

2017.

2.Błeszyński J.J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, wyd. 3,

Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.

3. Carter Ch., R., ADHD/ADD. Jak pomóc dziecku ogarnąć chaos, przeł. K. Kraczkowska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa

2012.

4. Heininger J. E., Weiss S.K, Od chaosu do spokoju. Jak wychować dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, przeł. A.

Jankowski, Media Rodzina, Poznań 2005.

5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, GWP, Sopot 2019.

6. Kutscher M.L., ADHD naucz się żyć z ADHD. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, przeł.R. Waliś, Liber, Warszawa 2009.

7. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela, Difin,

Warszawa 2014.

8. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Impuls, Kraków 2016.

9. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko co chcielibyście wiedzieć.

Książka dla rodziców, nauczycieli i lekarzy, Wydawnictwo Bifolium, Lublin 1999.

10. Winter M., Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.

11. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, 2010, 2012.

12.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia

2017 r.w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,niedostosowanych

społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

13.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia

2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych

przedszkolach, szkołach i placówkach

14. Uczeń ze SPE https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/

15. Seria książeczek One są wśród nas dostępne na stronie

http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20

Efekty uczenia się:

Absolwent:

zna i rozumie źródła koncepcji i teorii rozwoju człowieka w kontekście pedagogiki specjalnej oraz jej przedmiotowe i metodologiczne

powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauko zdrowiu - weryfikacja: zaliczenie pisemne;

potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu

wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - weryfikacja: zaliczenie pisemne;

potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne,wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary

wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych - weryfikacja: dyskusja podczas wykładu

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie wykładu na podstawie obecności. Do zaliczenia może przystąpić Student, który posiada 51% obecności na

wykładzie. Warunkiem otrzymania zaliczenia z wykładu jest pozytywnie napisany test z treści omówionych na zajęciach - do otrzymania

pozytywnej oceny wymagane jest uzyskanie 51% maksymalnej liczby punktów. Test odbędzie się w formie stacjonarnej lub zdalnie w zależności od sytuacji epidemicznej.

Zakres tematów:

1. Sfery rozwoju człowieka. Wyjaśnienie podstawowych pojęć (auksologia, ontogeneza, rozwój,wychowanie w kontekście rozwoju,

akceleracja, dymorfizm płciowy, zdrowie, choroba, norma w rozwoju, dysfunkcja, kompensacja, dysharmonia w rozwoju, dziecko ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, niepełnosprawność).

2. Prawidłowości i nieprawidłowości rozwoju fizycznego.

3. Prawidłowości i nieprawidłowości rozwoju komunikacji.

4. Rozwijanie umiejętności jedzenia. Neofobia jako nowe wyzwanie w pracy z dzieckiem na różnych etapach rozwoju.

5. Prawidłowości i nieprawidłowości rozwoju poznawczego i społecznego.

Metody dydaktyczne:

Wykład, konsultacje indywidualne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala C1.2 (teatralna)
Agnieszka Sobolewska-Popko 18/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)