Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka i prawo oświatowe 380-OS1-1GJJ
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

gr. 2

Literatura podstawowa:

• Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997.

• Kwiatkowski S.M.: Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2002 , nr 1

• Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K.: Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych [w:] Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2016, s. 149-171

• Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K.: Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami. [w:] Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku: indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2017, s. 121-146

• Perspektywa uczenia się przez całe życie, Warszawa 2013

• Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na bieżący rok szkolny http://www.men.gov.pl

• Przygońska E. (red.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje, Toruń 2010

• Szmidt K. J., Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone, [w:] K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.

• Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia szkolnictwa publicznego III RP w gorsecie centralizmu, Kraków 2013

• Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Lizbona, 2000

Akty prawne:

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017, pozycja 1655 + rozporządzenie zmieniające

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.

w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017, pozycja 1578

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2018 r., pozycja 1574 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce, Dziennik Ustaw 2019 r. poz. 1661)

• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2018 r., poz. 967, 2245

• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60

• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60

• www.erasmusplus.org.pl, www.eurydice.org.pl

• www.men.gov.pl; www.nauka.gov.pl

Literatura uzupełniająca:

• Bogucka J., Al-Khamisy D. (red.): Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej, Warszawa 2009

• Cieślikowska J., Uczeń zdolny jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, (w:) J. Kołodziejczyk, G. Mazurkiewicz (red.), Współpraca, dialog, profesjonalizm w edukacji – aby uczyć lepiej, Kraków 2017

• Czarnocka M., Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy. Nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa 2017

• Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczycie-la, przekład J. Michalak, Gdańsk 2008

• Hłobił A., Źródła wsparcia społecznego ucznia zdolnego i jego rodziny

na terenie szkoły, „Szkoła - Zawód - Praca” 2017, nr 3

• Lorens R., Zadania dyrektora szkoły, „Dyrektor Szkoły” 2012, nr 8

• Marek A., Problemy związane z edukacją dzieci uchodźców,

http://www.obywatelska.org.pl/?problemy-zwiazane-z-edukacja-dzieci-uchodzcow,51

• Pokrzycka L., 30 lat Erasmusa, czyli mobilność zmienia życie, „Nowa Szkoła” 2017, nr 2

• Rosalska M., Dyrektor szkoły – administrator, menadżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016

• Sakowicz-Boboryko A., Edukacja integracyjna jako szansa dla wszystkich – założenia a rzeczywistość, Białystok 2010

• Wyszyńska M., Bobaj A., Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej wobec edukacji dzieci imigrantów, Białystok 2009

• Hernik K., Malinowska K., Piwowarski R., Przewłocka J., Smak M. i Wichrowski A., Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013, Warszawa 2014

• Samorządy i administracja rządowa na rzecz osób niepełnosprawnych. • www.men.gov.pl

• www.obywatelska.org.pl

• www.portalowiatowy.pl, www.prawo.vulcan.edu.pl

• www.ore.edu.pl

• Monitor Kształcenia i Szkolenia – aktualne dane (https://ec.europa.eu/)

Publikacje wybrane samodzielnie przez studentów do przygotowania projektów zespołowych

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

(KA7_WG5) zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna (sposób weryfikacji: praca pisemna; aktywność podczas zajęć);

(KA7_WK7) strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

Absolwent jest gotów do:

(KA7_KR1) posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (sposób weryfikacji: projekt zespołowy)

Metody i kryteria oceniania:

gr. 2

Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, udział w projekcie, pracę pisemną oraz obecności studenta na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie wymaga zaliczenia, pod warunkiem, że nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą następną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który był nieobecny na czterech zajęciach. Pozytywna ocena z ćwiczeń nie podlega poprawie.

Zakres tematów:

gr. 2

1. Uczenie się przez całe życie jako podstawowy priorytet europejskiej polityki edukacyjnej.

2. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian

3. Podmioty polskiej polityki oświatowej.

4. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa bieżącym w roku szkolnym

5. Polska polityka oświatowa wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących aktów prawnych.

6. Współpraca szkół ze środowiskiem lokalnym w wymiarze praktycznym.

7. Edukacja domowa jako alternatywna forma nauki

Metody dydaktyczne:

gr. 2

Zajęcia prowadzone w formie warsztatowej z wykorzystaniem metod aktywnych; projekt zespołowy, dyskusja, konsultacje indywidualne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 11:30 - 13:00, sala B125 (cwi)
Bożena Tołwińska 22/ szczegóły
2 co drugi wtorek (nieparzyste), 8:00 - 9:30, sala A113 (cwi)
Marta Walewska 20/ szczegóły
3 każdy piątek, 13:15 - 14:45, sala B125 (cwi)
Bożena Tołwińska 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)