Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe z elementami statystyki 380-OS2-1GKG
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.

Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. http://gtu.ge/Agro-Lib/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf

Creswell, J. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th Edition. Los Angeles, London, New Dehli: SAGE.

Ferguson G.A., Takane Y., (2019). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa: PWN.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Wieczorkowska G., Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Literatura uzupełniająca:

Salkind. N. (2016). Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics. SAGE.

Notatki i materiały prowadzącego uzyskane w toku szkoleń przekazywane bezpośrednio Studentom na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Student:

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych w badaniach ilościowych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice);

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze w zakresie prowadzenia badań ilościowych: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski,wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki;

- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę.

Metody i kryteria oceniania:

- Test sprawdzający wiedzę Studentów i Studentek składający się z pytań zamkniętych i otwartych (maks. 15 pkt.).

- 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia podczas zaliczenia pisemnego wymagane do zaliczenia;

- Punktacja/oceny:

15pkt=bdb

14.75-13.75=db+

13.50-12.50=db

12.25-11.00=dst+

10.75-8.00=dst

<8.00 = ndst

Zakres tematów:

1) Wprowadzenie do przedmiotu - program i warunki zaliczenia. Podstawowe pojęcia statystyczne. Pomiar – istota i właściwości. Charakterystyka skal pomiarowych – nominalna, porządkowa, przedziałowa i stosunkowa. Przekształcanie skal. Umieszczanie w pamięci komputera danych z badań ilościowych-wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel, dysk Google. Budowanie

tabel przestawnych. Graficzne formy prezentacji danych. (2 godz.)

2) Obliczanie i interpretacja niektórych miar rozkładu jednozmiennego, chrakteryzujących procesy i zjawiska społeczne: średnia

arytmetyczna, mediana, dominanta, odchylenie standardowe. (1 godz.)

3) Związek korelacyjny i funkcjonalny. Warunki stosowania, obliczanie i

interpretacja współczynnika korelacji miarowej Pearsona – kiedy można obliczać wartość współczynnika, jakie wartości współczynnik

może przyjmować, wartość współczynnika a kierunek i siła liniowego związku dwóch zmiennych w próbie. (1 godz.)

4-5) Wnioskowanie statystyczne – procedura wnioskowania statystycznego. Hipotezy statystyczne – ich rodzaje i weryfikacja. Kryteria

doboru testów statystycznych. Błąd I i II rodzaju, poziom istotności. Istotność współczynników korelacji – test istotności współczynnika

korelacji r Pearsona. Zastosowanie testów nieparametrycznych – test niezależności 2 oraz parametrycznych – Test t-Studenta dla dwu

prób niezależnych, test t-Studenta dla dwu prób zależnych. (4 godz.)

6) Repetytorium. Zaliczenie wykładu. (2 godz.)

Metody dydaktyczne:

wykład z elementami dyskusji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala C2.2 (wyk)
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala C2.2 (wyk)
Marta Kowalczuk-Walędziak 44/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)