Ekonomia sektora publicznego-przedmiot oferowany w języku angielskim 330-ES2-1ESP#E
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005. Kleer J. (red.), Stan i perspektywy sektora publicznego w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Olympus, Warszawa 2004. Stiglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Stiglitz J.E. ,Rosengard J.K., Economics of the Public Sector, W. W. Norton & Company, 2015 Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. Gardocka-Jałowiec A. (red.), Innowacyjne metody i instrumenty zarządzania w organizacjach publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Kozłowska-Burdziak M., Sektor publiczny – racjonalizacja gospodarowania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Pomeranz D., Impact Evaluation Methods in Public Economics. A Brief Introduction to Randomized Evaluations and Comparison with Other Methods, Public Finance Review 2017, vol 45 (1) Przygodzka R. (red.), Instrumenty i metody racjonalizacji finansów publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012. Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ESP_W02 absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu mechanizm funkcjonowania sektora publicznego, jego współczesne funkcje i zadania, a także ma pogłębioną wiedzę w zakresie roli sektora publicznego we współczesnej gospodarce oraz powiązań sektora publicznego z otoczeniem, w tym zwłaszcza z sektorem rynkowym oraz pozarządowym. KP7_WG4 Metody sprawdzania: - aktywność, - kolokwium ESP_W04 Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady (m.in.: prawne, organizacyjne, etyczne) determinujące funkcjonowanie sektora publicznego i jego podmiotów oraz źródła, naturę zmian i sposobów ich działania, KP7_WG8 Metody sprawdzania: - aktywność, - ocena pracy zespołowej, - kolokwium Umiejętności: ESP_U01 Absolwent potrafi, w oparciu o poznane kategorie ekonomii sektora publicznego, prawidłowo analizować przyczyny i przebieg zjawisk oraz procesów ekonomicznych zachodzących w sektorze publicznym oraz formułować rozwiązania zidentyfikowanych problemów w oparciu o właściwy dobór źródeł informacji, posiadaną wiedzę KP7_UW2 Metody sprawdzania: - aktywność, - ocena pracy zespołowej. ESP_U02 Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu ekonomii sektora publicznego do oceny, krytycznej analizy, syntezy konkretnych problemów, KP7_UW5. Metody sprawdzania: - aktywność, - ocena pracy zespołowej. ESP_U03 Absolwent potrafi prowadzić debatę na tematy z zakresu funkcjonowania sektora publicznego wykorzystując specjalistyczną terminologię, KP7_UK1. Metody sprawdzania: - aktywność, - ocena pracy zespołowej. ESP_U04 Absolwent potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych w celu rozwiązywania problemów z zakresu funkcjonowania sektora publicznego wykorzystując normy i reguły (prawne, etyczne), KP7_UO2. Metody sprawdzania: - aktywność, - ocena pracy zespołowej. Kompetencje społeczne: ESP_K01 Absolwent jest gotowy do pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, w szczególności role przywódcze w zakresie wspólnego planowania i organizowania pracy, KP7_KK2 Metody sprawdzania: - ocena pracy zespołowej. ESP_K02 Absolwent jest gotowy do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego poprzez udział w opracowywaniu projektów społecznych, KP7_KO1 Metody sprawdzania: - ocena pracy zespołowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: -zaliczenie kolokwium w formie testu pisemnego składającego się z pytań zamkniętych i otwartych; - wykonanie pracy zespołowej i ustna jej prezentacja; - aktywność w dyskusjach. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 51% całkowitej liczby punktów przewidzianej w teście pisemnym. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. |
Zakres tematów: |
Temat 1. Teoretyczne aspekty funkcjonowania sektora publicznego. Narzędzie i metody oceny efektywności funkcjonowania sektora publicznego. Temat 2. Funkcja klasyczna sektora publicznego: podmioty działające w obszarze bezpieczeństwa zewnętrznego, bezpieczeństwa wewnętrznego, systemu sprawiedliwości (analiza wydatków publicznych na realizację funkcji klasycznych; główne problemy funkcjonowania podmiotów związanych z realizacją funkcji klasycznych). Temat 3. Funkcja społeczna sektora publicznego: podmioty działające w obszarze: systemu edukacji, systemu ochrony zdrowia, systemu zabezpieczenia społecznego (analiza wydatków publicznych na realizację funkcji społecznych; główne problemy funkcjonowania podmiotów związanych z realizacją funkcji społecznych). Temat 4.Funkcja gospodarcza sektora publicznego: wydatki publiczne o charakterze inwestycyjnym i ich znaczenie społeczno-ekonomiczne; partnerstwo publiczno-prywatne i jego znaczenie w realizacji projektów publicznych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody nauczania: - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków; - konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.