1. Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska
Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, str. 77 - 135.
D. W Griffith: kino uczy się opowiadać, str. 275 - 310
2. 1. D. Bordwell, K. Thompson Film art. Sztuka filmowa: Francuski impresjonizm i surrealizm str. 529-534
3. Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska:
rozdz. VII Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej - Ekspresjonizm str. 408 –424, rozdz. XII Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, str.737-768
4. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Dźwięk w kinie, s. 296-341
5. J. Płażewski, Historia filmu str. 98 -105
6. D. Bordwell, T. Thompson, Film art. sztuka filmowa, rozdz.9 - Gatunki filmowe str 360-382.
7. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gatunek str. 169, Wszystko na co niebo pozwoli. Ramy melodramatu str. 176.
8. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, rozdział: Gatunki filmowe str. 42-54.
9. A . Helman Kino gatunków.
10. K. Loska Kino gatunków. Wczoraj i dziś
11. I. Kolasińska, Kobieta i demony o widzu horroru filmowego
12. N. Carroll, Filozofia horroru
13. D. Skotarczak Historia amerykańskiego musicalu filmowego
14. A. Helman, A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Film dokumentalny - str. 237-242.
15. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa - Filmy dokumentalne, eksperymentalne, animowane, str. 383 – 406
16. R. Syska, Filmowy neomodernizm
17. M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4
18. T. Miczka, Wielkie żarcie i postmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym
FILMY:
filmy braci Lumiere
G. Melies "Podróż na księżyc"
D. W Grifffith "Nardziny narodu", "Nietolerancja"
R. Wiene "Gabinet doktora Caligari"
F. Lang "Zmęczona śmierć"
F. Murnau "Nosferatu", "Portier z hotelu Atlantic"
R. Clair "Antrakt"
L. Bunuel, S. Dali "Pies andaluzyjski"
A.Crossland "Śpiewak jazzbandu"
fragmenty filmowe (wybrane przez studentów) ilustrujące kino gatunków
K. Kieślowski "Gadające głowy", "Z punktu widzenia nocnego portiera"
filmy animowane J. Lenicy, J. Antoniszczaka, T. Bagińskiego
B. Tarr "Koń turyński"
C. Reygadas "Ciche światło"
J. Antoniszczak "Jak działa jamniczek"
J. Lenica "Labirynt"
T. Bagiński "Katedra"
|