Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film w kulturze 430-KS1-2FWK
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska

Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, str. 77 - 135.

D. W Griffith: kino uczy się opowiadać, str. 275 - 310

2. 1. D. Bordwell, K. Thompson Film art. Sztuka filmowa: Francuski impresjonizm i surrealizm str. 529-534

3. Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska:

rozdz. VII Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej - Ekspresjonizm str. 408 –424, rozdz. XII Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, str.737-768

4. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Dźwięk w kinie, s. 296-341

5. J. Płażewski, Historia filmu str. 98 -105

6. D. Bordwell, T. Thompson, Film art. sztuka filmowa, rozdz.9 - Gatunki filmowe str 360-382.

7. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gatunek str. 169, Wszystko na co niebo pozwoli. Ramy melodramatu str. 176.

8. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, rozdział: Gatunki filmowe str. 42-54.

9. A . Helman Kino gatunków.

10. K. Loska Kino gatunków. Wczoraj i dziś

11. I. Kolasińska, Kobieta i demony o widzu horroru filmowego

12. N. Carroll, Filozofia horroru

13. D. Skotarczak Historia amerykańskiego musicalu filmowego

14. A. Helman, A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Film dokumentalny - str. 237-242.

15. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa - Filmy dokumentalne, eksperymentalne, animowane, str. 383 – 406

16. R. Syska, Filmowy neomodernizm

17. M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4

18. T. Miczka, Wielkie żarcie i postmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym

FILMY:

filmy braci Lumiere

G. Melies "Podróż na księżyc"

D. W Grifffith "Nardziny narodu", "Nietolerancja"

R. Wiene "Gabinet doktora Caligari"

F. Lang "Zmęczona śmierć"

F. Murnau "Nosferatu", "Portier z hotelu Atlantic"

R. Clair "Antrakt"

L. Bunuel, S. Dali "Pies andaluzyjski"

A.Crossland "Śpiewak jazzbandu"

fragmenty filmowe (wybrane przez studentów) ilustrujące kino gatunków

K. Kieślowski "Gadające głowy", "Z punktu widzenia nocnego portiera"

filmy animowane J. Lenicy, J. Antoniszczaka, T. Bagińskiego

B. Tarr "Koń turyński"

C. Reygadas "Ciche światło"

J. Antoniszczak "Jak działa jamniczek"

J. Lenica "Labirynt"

T. Bagiński "Katedra"

Efekty uczenia się:

Student zna, potrafi i jest zdolny do:

KA6_WK2 - główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

KA6_UW2 - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych

KA6_KK3 - krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie przygotowanej przez studentów prezentacji multimedialnej, ocena aktywności w dyskusji na zajęciach

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, omówienie formy zaliczenia - prezentacji multimedialnej z zakresu kina gatunków

2. Technologia i estetyka kina niemego: bracia Lumiere, G. Melies, D.W. Griffith

3. Styl i forma w kinie niemym: ekspresjonizm niemiecki, awangarda francuska

4. Przełom dźwiękowy, rola dźwięku w filmie

5. Kino gatunków: western

6. Kino gatunków: melodramat

7. Kino gatunków: kryminał

8. Kino gatunków: horror

9. Kino gatunków: science-fiction

10. Kino gatunków: komedia

11. Kino gatunków: musical

12. Film dokumentalny

13. Film animowany

14. Film współczesny: filmowy modernizm i neomodernizm

15. Film współczesny: filmowy postmodernizm

Metody dydaktyczne:

Dyskusja

Oglądanie filmów (wybranych fragmentów filmowych)

Prezentacje multimedialne

Konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:30, sala B9
Ewa Citko 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)