Filozofia 340-AS1-1FIJ
Konwersatorium (KON)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii. (Wybrane teksty mają wiele wydań.) - Jerzy Kopania, W poszukiwaniu sensu istnienia, Oficyna wydawnicza "Twoja książka", B-stok 1992. - Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005; seria I, II, III, (frag.) - Filozofia przedsokratejska, Kirk, Raven, Schofield, Filozofia przedsokratejska, Wydawnictwo Naukowe PWN oraz AXIS, Warszawa Poznań 1999; - Platon, Obrona Sokratesa (frag.) - Platon, Uczta oraz Państwo (ks. VII) - Arystoteles, Metafizyka (frag. 1028a-1039b, z ks. Z) - Marek Aureliusz, Rozmyślania (frag.) - św. Augustyn, Wyznania (frag.) - św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna (frag. I, 2), (frag. I, 75-76); - R. Descartes, Rozprawa o metodzie (frag.) - J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (ks. II, rozdz. 1)(frag.) - I. Kant, Krytyka czystego rozumu (frag.) |
Efekty uczenia się: |
a/ Na poziomie wiedzy: - student umie wymienić i zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu filozofii (odpowiedzi na pytania), - student rozróżnia typy i kierunki refleksji filozoficznej (odpowiedzi na pytania), - student zapamiętuje głównych myślicieli i kluczowe systemy filozoficzne (odpowiedzi na pytania), - student potrafi klasyfikować filozofów według kryterium czasu oraz kierunków badań (odpowiedzi na pytania), b/ na poziomie umiejętności: - student potrafi komunikować się, używając terminologii filozoficznej (odpowiedzi na pytania), - student dostrzega różnorodność kierunków myślenia filozoficznego (odpowiedzi na pytania), - student odnajduje filozoficzne linie rozwojowe, ilustrując je przykładami (odpowiedzi na pytania), c/ na poziomie kompetencji: - student potrafi analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć (odpowiedzi na pytania). |
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstów filozoficznych z elementami wykładu informacyjnego wprowadzającego do podejmowanych zagadnień. |
Zakres tematów: |
Poglądy filozofów przedsokratejskich na podstawie fragmentów ich pism; - Sofiści - wędrowni nauczyciele, demokracja ateńska; - Platon, Obrona Sokratesa – Sokrates jako człowiek, obywatel i filozof; - Platon, Uczta oraz Państwo – teoria idei; - Arystoteles, Metafizyka – substancja, etyka złotego środka; - Marek Aureliusz, Rozmyślania – postawa stoicka; - św. Augustyn, Wyznania – kategoria czasu, zło; - św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna – istnienie Boga, człowiek jako złożenie duszy i ciała; - R. Descartes, Rozprawa o metodzie – rozum, metoda, poznanie według racjonalizmu; - J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego – idee, poznanie; - I. Kant, Krytyka czystego rozumu – "przewrót kopernikański". |
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów filozoficznych z elementami wykładu informacyjnego wprowadzającego do podejmowanych zagadnień. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na ćwiczeniach. Dopuszczalne są dwie nieobecności. Zaliczanie nieobecności w formie odpowiedzi ustnej. Zaliczenie sprawdzianów w trakcie semestru. Pisemny test podsumowujący na koniec semestru. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.