Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 2 340-RS1-2PNR
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 180
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

- J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002.

Literatura uzupełniająca:

- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.

- I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995.

- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.

- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.

- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.

- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.

- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.

- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.

- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.

- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.

- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.

- А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972.

- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.

- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.

- Artykuły prasowe, materiały internetowe.

Efekty uczenia się:

1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie) z wykorzystaniem nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł; (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UK5, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KK2).

2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł; (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UK5, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KK2).

3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.); (KA6_WG4, KA6_UW2).

4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet); (KA6_UW6, KA6_UW7).

5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role; (KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KO1, KA6_KO2).

6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń. (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_KK2).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa:

Zaliczenie na ocenę.Egzamin pisemny i ustny.

Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych i prac projektowych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej).

W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach. Absencja studenta powyżej 30% uniemożliwia mu uzyskanie zaliczenia ćwiczeń.

Ocena końcowa:

Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych i prac projektowych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej).

W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach. Absencja studenta powyżej 30% uniemożliwia mu uzyskanie zaliczenia ćwiczeń.

Zakres tematów:

Leksyka:

- Почта (главпочтамт и почтовые отделения; услуги, оформляемые на почте; работа почтальона; письма и поздравления; телефонная связь; электронная почта);

- Кулинария (русская национальная кухня; русские и польские национальные блюда; кулинарные рецепты; ресторан, кафе, столовая; приготовление пищи; посуда; диеты);

- Обслуживание населения (магазин, покупки; одежда, пошивочное ателье, мода; сапожник; парикмахер; часовщик; прачечная; фотограф; банк; бюро находок);

- Музей, галерея (Эрмитаж; Третьяковская галерея; русская живопись; известные русские живописцы и их картины);

- Кино (жанры фильмов; история мирового и русского кино; работа актёра; русские кинофильмы, актёры и режиссёры);

- Театр (виды театра; виды театральных представлений; лица, создающие театральные представления; постановка и исполнение ролей; театральные помещения и оборудование; части театрального представления; посещение театра; история русского драматического театра; Константин Станиславский и его влияние на развитие русского театра; Большой театр в Москве; театр кукол);

- Здравоохранение (виды болезней; медицинское обслуживание в России; визит у врача; болезни XXI века; традиционные и домашние способы лечения).

Gramatyka:

- повторение грамматических правил;

- образование повелительного наклонения;

- образование и склонение причастий;

- образование деепричастий;

- склонение имён числительных;

- сочетание числительных с существительными и прилагательными.

Ortografia:

- повторение орфографических правил;

- правописание н/нн в прилагательных и причастиях;

- правописание частиц не и ни;

- правописание наречий;

- правописание сложных слов;

- правила употребления прописных букв.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne: praca w grupie (dyskusja, dialog), prace pisemne, prezentacje ustne, metoda audiowizualna, prace projektowe, konsultacje, praca z tekstem, praca własna studenta, itd.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)