Literatura: |
Adamek, I., (1997). Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Barłóg, K., (2008). Wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w różnych formach edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Brudnik, E., Morszczyńska, A., Owczarska, B., (2011). Jai mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Wydawnictwo Jedność, Kielce.
Budniak, A., (2009). Edukacja społeczno - przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
Okoń, W., (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa.
Parlak, M., (2019). Edukacja przyrodniczo - ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.
Parys, K., ( 2001).Edukacja ekologiczna w systemie kształcenia uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną. Oficyna wydawnicza Text, Kraków.
Pituła, B., Grzyb, B., Morgała, M. ,(2021). Metodyka edukacji społeczno - przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym - ćwiczenia. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021.
Węglińska, M., (2009). Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Zioło, I., (2002). Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Wydawnictwo AP, Kraków.
|
Efekty uczenia się: |
KA7_WG8
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat systemu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w kontekście systemu kształcenia ogólnodostępnego. (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin)
KA7_WG9
Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą metodyki edukacji społeczno przyrodniczej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III. (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin)
KA7_WK8
Student zna i rozumie przepisy prawa oświatowego, w tym w zakresie organizowania procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin).
KA7_UK3
Potrafi komunikować się w sposób dostosowany do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i stosować metody wspomagające komunikowanie się (sposób weryfikacji: obserwacja, aktywność)
KA7_UO1
Posiada umiejętność projektowania i przeprowadzania zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin).
KA7_UO2
Potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści z zakresu edukacji społeczno przyrodniczej do potrzeb i możliwości uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach I-III (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin).
KA7_U04
Posiada umiejętność wdrażania efektywnych programów dostosowanych do możliwości uczniów (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin).
KA7_UO5
Potrafi projektować i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji społeczno - przyrodniczej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III oraz dokonywać ich ewaluacji (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin).
KA7_UU2
Potrafi korzystać ze współczesnych technologii w nauczaniu treści z zakresu edukacji społeczno -przyrodniczej (sposób weryfikacji: aktywność na zajęciach, egzamin).
KA7_KK1
Jest gotowy do współpracy z otoczeniem oraz podejmuje działania edukacyjne promujące włączenie społeczne uczniów z lekką niepełnosprawnością (sposób weryfikacji: obserwacja, aktywność).
KA7_KO1
Jest przekonany o potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym ucznia z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego (sposób weryfikacji: obserwacja, aktywność).
|
Zakres tematów: |
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w klasach I-III szkoły podstawowej – analiza treści nauczania edukacji społeczno - przyrodniczej.
2. Trudności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
3. Cele i zadania edukacji społeczno - przyrodniczej – adaptacja i realizacja w stosunku do potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
4. Metody i formy pracy w edukacji społeczno - przyrodniczej na I etapie edukacyjnym - adaptacja i realizacja w stosunku do potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
5. Środki dydaktyczne wykorzystywane w procesie kształtowania pojęć przyrodniczych.
6. Tematyka proekologiczna i prozdrowotna w szkole podstawowej.
7. Obserwacje, eksperymenty i doświadczenia w edukacji przyrodniczej.
8. Wycieczki w realizacji treści przyrodniczych i geograficznych.
9. Zasady nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w kontekście realizacji treści edukacji społeczno przyrodniczej.
|