Ocena funkcjonalna w praktyce edukacyjnej - przygotowanie WOPFU 380-SPD-1OFP
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 5 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Ewa Domagała-Zyśk, Tomasz Knopik, Urszula Oszwa (2017), TROSKA - Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat. Warszawa: ORE. Tomasz Knopik (2018), Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno--pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne. Warszawa: ORE Kazimiera Krakowiak (red.) (2018), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE |
||
Efekty uczenia się: |
1. C.6.W.1 Zna podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy 2. C.6.W.3 Zna przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju 3. C.6.W.4 Zna wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie 4. C.6.W.6 Zna rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej I socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji C.6.U.1 Potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania 2. C.6.U.2 Potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej 3. C.6.U.3 Potrafi konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej. 4. C.6.U.4 Potrafi zaplanować ewaluację procesu edukacyjno- terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi C.6.K.1 Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego 2. C.6.K.2 Jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności 3. C.6.K.3 Jest gotów do dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajeciach, znajomość zagadnień teoretycznych |
||
Zakres tematów: |
Wykłady 1. Rodzaje i funkcje diagnozy w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Diagnoza dla rozwoju a diagnoza na użytek orzekania. 2. Współpraca specjalistów w zespole diagnostycznym. Rola rodziców i terapeutów, środowiska zewnętrznego w procesie diagnozy funkcjonalnej. 3. Warunki diagnostyczne – czynniki zakłócające przebieg procesu diagnostycznego i sposoby ich eliminowania. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład, wykład problemowy, prezentacja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 11:00,
sala C2.2 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:15 - 11:45, sala zdalne |
Jolanta Szada-Borzyszkowska | 54/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.