Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauki społeczne w warsztacie naukowym historyka 350-HS2-2NSWH
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Arendt HGray, A. J. Drummond, S. J. Greenhill, Language phylogenies reveal expans., Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 1989.

Ariès P., Historia dzieciństwa, Warszawa 2010.

Babbie E., Podstawy nauk społecznych, Warszawa 2008.

Białous M., Społeczna konstrukcja filmów historycznych: pamięć zbiorowa i polityka pamięci w kinematografii polskiej, Gdańsk  2017.

Budowa fizyczna człowieka na ziemiach polskich wczoraj i dziś, red. M.Kopczyński, A. Siniarska, Warszawa 2017.

Burke P., Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000.

Brzechczyn K.,, Metodologiczny status koncepcji totalitaryzmu a modelowanie dynamiki systemu komunistycznego [w:] Uwikłania historiografii. Między ideologizacją dziejów a obiektywizmem badawczym red. T. Błaszczyk, K. Brzechczyn, D. Ciunajcis, M. Kierzkowski, Poznań 2011, s. 67–84.

Delumeau J., Cywilizacja odrodzenia, Warszawa 1993.

Geografia ekonomiczna pod red. K. Kucińskiego, Kraków 2009, rozdz.: System osadniczy.

Golka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012.

Gray, R.D., A. J. Drummond, S. J. Greenhill, Language phylogenies reveal expansion pulses and pauses in Pacific settlement, “Science”, 2009, nr 323, s. 479-483.

Grzebyk P., Mord katyński – problematyczna kwalifikacja (w związku z artykułem Karola Karskiego), „Sprawy Międzynarodowe” 2011 nr 2, s. 83-102.

Huntington S.P., Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997.

Karski K., Mord katyński jako zbrodnia ludobójstwa w świetle prawa międzynarodowego, „Sprawy Międzynarodowe” 2011 nr 2, s. 51-82;

Komarnicki W., Ustrój państwowy Polski współczesnej: geneza i system, Kraków 2006.

Korzeniowski K., Psychologia demokracji. Szkice, Warszawa 2020.

Kot S., Historia wychowania, t. I, Warszawa 1996.

Kula M., Kartki z socjologii historycznej, Warszawa 2014, rozdz.: Próba socjologiczno-historycznej analizy przesłanek kształtu miast.

Mażewski L., Problem legalności stanu wojennego z 12-13 grudnia 1981 r. Studium z historii prawa polskiego, Warszawa 2012.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2006.

Pawelec T., Dzieje i nieświadomość. Założenia teoretyczne i praktyka badawcza psychohistorii, Katowice 2004.

Podstawy psychologii politycznej, pod red. K. Skarżyńskiej, Poznań 2002.

Spór o Polskę 1989-99. Wybór tekstów prasowych, red. P. Śpiewak, Warszawa 2000.

Strong S., E. Strong, Out of Australia: Aborigines, the Dreamtime, and the Dawn of the Human Race, Hampton 2017.

Świda-Ziemba H., Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Warszawa 2010.

Świda-Ziemba H., Urwany lot. Pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945-1948, Kraków 2003.

Totalitaryzm. Wybrane problemy teorii i praktyki, pod red. T. Wallasa, Poznań 2003.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 marca 2011 r. (o niezgodności dekretu o stanie wojennym z konstytucją), Dz.U. 2011 nr 64 poz. 342.

Zalewski G., Psychologiczna analiza obłędu, Białystok 1994.

Zaremba M., Wielka trwoga. Polska 1944-1947. Ludowa reakcja na kryzys, Kraków 2012.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

KP7_WG1

w pogłębionym stopniu uporządkowane fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w historii społecznej i gospodarczej.

KP7_WG2

metody badań wybranych dziedzin historii, takich jak historia polityczna, społeczna, gospodarcza, zapożyczone z nauk społecznych

KP7_WG5

powiązania interdyscyplinarne historii z naukami społecznymi definiując miejsce historii

KP7_WG9

zakres zróżnicowania narodowego, religijnego i etnicznego współczesnego świata zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym

KP7_WG10

w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu metodologii historii

KP7_WK1

relacje i zależności pomiędzy przeszłością a teraźniejszością oraz ich wpływ na świadomość i tożsamość współczesnych ludzi i społeczeństw

KP7_WK3

wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne

Absolwent potrafi:

KP7_UW1

samodzielnie zdobywać i pogłębiać wiedzę oraz doskonalić umiejętności badawcze w sposób uporządkowany i systematyczny, wykorzystując nowoczesne techniki pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji

KP7_UW4

analizować, interpretować i systematyzować informacje dotyczące nauk historycznych i pokrewnych, wykorzystując bibliografie, pomoce archiwalne i bazy danych, itp.

KP7_UK1

prowadzić debatę, skutecznie argumentując i uzasadniając swoje stanowisko w dyskusji naukowej z wykorzystaniem wiedzy i własnego doświadczenia badawczego, jak też poglądów reprezentantów nauk społecznych

KP7_UO2

współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Absolwent jest gotów do:

KP7_KK1

krytycznego i otwartego stosunku do nowych idei i koncepcji w badaniach nad różnorodnymi aspektami historii

KP7_KK3

zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów

KP7_KO1

aktywnego uczestnictwa w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach oraz w przekazywania informacji o nich osobom zainteresowanym historią spoza grona fachowców

KP7_KR2

ciągłego rozwoju swoich zainteresowań i kompetencji fachowych, społecznych i kulturalnych

KP7_KR3

poszanowania odmiennych od własnych teorii i poglądów oraz prowadzenia polemiki z nimi w sposób etyczny i kulturalny

KP7_KR4

do obiektywizmu w podejściu do przekazu historycznego, wykazując odpowiedzialność i odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne

KP7_KR5

wykazywania niezależności i samodzielności myśli, szanując jednocześnie prawo innych osób do wykazywania tych samych cech

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny, zaliczenie wybranej przez studenta lektury

Zakres tematów:

Systematyka, metodologia nauk społecznych.

Politologia – komunizm jako system totalitarny.

Politologia – teoria zderzenia cywilizacji.

Socjologia – postawy młodzieży w PRL.

Socjologia – czary i czarownice jako "gry społeczne".

Psychologia polityczna – osobowość autorytarna, portrety psychologiczne przywódców.

Nauki o bezpieczeństwie, psychohistoria - lęki zbiorowe w Polsce powojennej.

Kognitywistyka religii.

Antropologia fizyczna – zmiany budowy ciała ludności Polski.

Antropologia społeczna - homo ludens.

Pedagogika – przełom humanistyczny.

Nauki prawne – prawne oceny wydarzeń politycznych (stan wojenny, mord katyński).

Geografia ekonomiczna – rozwój i funkcje miast.

Ekonomia – znaczenie nierówności ekonomicznych.

Nauki o komunikacji społecznej i mediach – pamięć zbiorowa w kinematografii.

Metody dydaktyczne:

wykład z elementami dyskusji i wykorzystaniem prezentacji Powerpoint, możliwe nauczanie na odległość - wykład wykorzystaniem platformy Eduportal

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Joanna Sadowska 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)