Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA:
1.Organizowanie społeczności. Modele i strategie działania, red. K. Wódz, B. Kowalczyk, CRZL, Warszawa 2014.
2.Praca socjalna w środowisku lokalnym, red. M. Bąkiewicz, M. Grewiński, WSPTWP, Warszawa 2009.
3.Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce, red. M. Rymsza, ISP, Warszawa 2012.
4.Kita S., Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych, CRZL, Warszawa 2014.
5.Model środowiskowej pracy socjalnej, Bąbska B., Dudkiewicz M., Jordan P., Kaźmierczak T., Kozdrowicz E., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Skrzypczak B., Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, Warszawa 2014.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2009.
2. Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006.
3. Kępski Cz., Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.
4. Radwan-Pragłowski J., Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej. Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1998.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
KA6_WG3: Student ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej
Sposób weryfikacji efektu: przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego mającego na celu rozwiązanie problemów środowiska lokalnego z uwzględnieniem zasobów instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych; dyskusja podczas zajęć.
KA6_WG5: Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja podczas zajęć; przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego.
KA6_WG8: Student zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki.
Sposób weryfikacji efektu: dyskusja podczas zajęć; przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego.
UMIEJĘTNOŚCI
KA6_UO3: Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.
Sposób weryfikacji efektu: przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego dotyczących wybranej kwestii z obszaru pracy socjalnej w danym środowisku zamieszkania, refleksja nad podjętym problemem oraz zaproponowanie sposobu jego rozwiązania z uwzględnieniem zasobów instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych; dyskusja podczas zajęć.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
KA6_KO3: Student posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej
Sposób weryfikacji efektu: weryfikacja aktywności studentów podczas zajęć w tym udział w dyskusji; konsultacje.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:
- przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego;
- obecność na ćwiczeniach;
- aktywność podczas zajęć.
Formą końcowego zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego.
Dodatkowo na ocenę końcową wpływa liczba zdobytych punktów za aktywność na zajęciach w ciągu całego semestru.
Dopuszczalna liczba godzin nieobecności studenta na zajęciach, która nie wymaga zaliczenia podczas indywidualnych konsultacji oraz nie wpływa na ocenę końcową z ćwiczeń – jedne ćwiczenia [3 godz.].
|