Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna w środowisku zamieszkania 380-SS1-2XAHW
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1.Organizowanie społeczności. Modele i strategie działania, red. K. Wódz, B. Kowalczyk, CRZL, Warszawa 2014.

2.Praca socjalna w środowisku lokalnym, red. M. Bąkiewicz, M. Grewiński, WSPTWP, Warszawa 2009.

3.Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce, red. M. Rymsza, ISP, Warszawa 2012.

4.Kita S., Praca socjalna w sytuacjach kryzysowych, CRZL, Warszawa 2014.

5.Model środowiskowej pracy socjalnej, Bąbska B., Dudkiewicz M., Jordan P., Kaźmierczak T., Kozdrowicz E., Mendel M., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Skrzypczak B., Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej, Warszawa 2014.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2009.

2. Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006.

3. Kępski Cz., Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.

4. Radwan-Pragłowski J., Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej. Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1998.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

KA6_WG3: Student ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat procesów społecznych, psychologicznych i pedagogicznych; zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej

Sposób weryfikacji efektu: przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego mającego na celu rozwiązanie problemów środowiska lokalnego z uwzględnieniem zasobów instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych; dyskusja podczas zajęć.

KA6_WG5: Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.

Sposób weryfikacji efektu: dyskusja podczas zajęć; przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego.

KA6_WG8: Student zna mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi; rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi; rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki.

Sposób weryfikacji efektu: dyskusja podczas zajęć; przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego.

UMIEJĘTNOŚCI

KA6_UO3: Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.

Sposób weryfikacji efektu: przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego dotyczących wybranej kwestii z obszaru pracy socjalnej w danym środowisku zamieszkania, refleksja nad podjętym problemem oraz zaproponowanie sposobu jego rozwiązania z uwzględnieniem zasobów instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych; dyskusja podczas zajęć.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

KA6_KO3: Student posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej

Sposób weryfikacji efektu: weryfikacja aktywności studentów podczas zajęć w tym udział w dyskusji; konsultacje.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

- przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego;

- obecność na ćwiczeniach;

- aktywność podczas zajęć.

Formą końcowego zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie oferty realizacji zadania publicznego.

Dodatkowo na ocenę końcową wpływa liczba zdobytych punktów za aktywność na zajęciach w ciągu całego semestru.

Dopuszczalna liczba godzin nieobecności studenta na zajęciach, która nie wymaga zaliczenia podczas indywidualnych konsultacji oraz nie wpływa na ocenę końcową z ćwiczeń – jedne ćwiczenia [3 godz.].

Zakres tematów:

1. Dokumentacja pracownika socjalnego

2. Metody badawcze niezbędne do analizy potrzeb środowiska lokalnego.

3. Tworzenie oferty realizacji zadania publicznego

4. Metody pracy z klientami pomocy społecznej.

5. Praca z "trudnym" klientem.

Metody dydaktyczne:

Metody nauczania wykorzystywane w czasie ćwiczeń:

- zajęcia warsztatowe w zakresie umiejętności tworzenia dokumentacji pracownika socjalnego;

- dyskusja prowadzona podczas zajęć;

- zajęcia warsztatowe w zakresie tworzenia Ofert realizacji zadania publicznego;

- praca indywidualna;

- burza mózgów;

- prezentacje multimedialne;

- prowadzenie konsultacji indywidualnych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (parzyste), 15:30 - 17:45, sala A207 (cwi)
Jan Steckiewicz 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)