Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bajkoterapia 380-ON1-2XJEH
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

LIT. PODSTAWOWA:

E. J. Konieczna, Arterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003

Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów, red. E. J. Konieczna, Kraków 2006

Bohner T., Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Kielce 2002.

Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.

Brett D, Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą rozwiązują problemy, Gdańsk 1998

Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999

Duda K., Zastosowanie biblioterapii w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, w:

Dziecko niepełnosprawne w bibliotece, red. J. Nowicki, M. Szyszko, Warszawa 1996.

INTEGRACJA:

J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, Wrocław 2000

K. W. Vopel, Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Kielce

2002

T. Kruszewski, Biblioterapia w działaniach placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, Toruń 2006

TEKSTY TERAPEUTYCZNE, SCENARIUSZE ZAJĘĆ BIBLIOTERAPEUTYCZNYCH:

Bajki terapeutyczne, M. Molicka, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 1999

Bajki, które leczą, D. Brett, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 (Cz. 1 i Cz. 2)

Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, M. Molicka, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002

Balsam dla duszy do czytania z dzieckiem: opowiadania dla dzieci w wieku 5-8 lat, oprac. J. Canfield, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2008

Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum : materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy / Irena Borecka, Wałbrzych, Wydawnictwo UNUS, 2002

Słup soli, czyli jak powstrzymać szkolnych dręczycieli, E. Zubrzycka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007

Śmierdzący ser, Catherine DePino, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004

Bajki dodają odwagi: wychowanie ku wartościom i rozwój osobowości, Brigitta Schieder, Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2006

Bajki naszego dzieciństwa: program zajęć świetlicowych, Dorota Kamysz-Figa, Danuta Kmita, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008

Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Joanna Bąk, Elżbieta Wiewióra-Pyka, Kraków, Rubikon, 2009

Bezpieczna bajka, Roksana Jędrzejewska-Wróbel i in. , Warszawa, Nasza Księgarnia, 2011

Czarodziejskie bajki: scenariusze zajęć do programu profilaktyczno-wychowawczego o charakterze biblioterapeutycznym dla klas I-III

szkoły podstawowej, Ewa Wilamowska, Joanna Walczak, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2005

Dla młodzieży i dorosłych:

Balsam dla duszy nauczyciela, czyli opowiadania, które otworzą serca nauczycieli i ukoją ich dusze, Jack Canfield i Mark Victor Hansen,

Dom Wydawniczy "Rebis", Poznań 2003

Pozwól, że Ci opowiem ... : bajki, które nauczyły mnie żyć, J. Bucay – Zakrzewo, Wydawnictwo Replika, 2004

Opowieści dla zziębniętej duszy: bajki dla dorosłych i starszych dzieci, Krzysztof Gedroyć, Kraków Wydawnictwo WAM, 2009

Trudne problemy (choroba, śmierć):

Chusta babci, Asa Lind, Poznań, Zakamarki, 2013

Dziadek jest chory, Silvia Roncaglia, Kraków, Wydawnictwo WAM, 2009

Gdzie są ci, którzy od nas odeszli na zawsze?, Cosetta Zanotti, Kraków, Wydawnictwo WAM, 2010

Jesień liścia Jasia. Opowieść o życiu dla małych i dużych, Leo Buscaglia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007

Moja mama ma raka, Monika Zięba, Warszawa, Ezop, 2007

Chyba jestem nieśmiały, Barbara Cain, Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008

Opowieści z planety Holo. Opowiadania terapeutyczne, Jovanka Tomaszewska, Wojciech Kołyszko, Warszawa: Fundacja DRABINA ROZWOJU, [2010]

Po co się złościć, Elżbieta Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009

Podróże w wyobraźni : jak pomagać dzieciom w uzyskaniu wewnętrznego spokoju, Gunter Harnis. – Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax, 2001

Uczucia, co to takiego? Oscar Brenifier, Serge Bloch, Poznań, Zakamarki, 2013

Wiadomość od taty. Terapeutyczne opowiadania o utracie i rozstaniach, Erika Meyer-Glitza, Kielce: Jedność, 2002

Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Anna Kozłowska, Warszawa , Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007

Z zakresu projektowania uniwersalnego:

• Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696)

• Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment

• „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online:

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf

• „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online:

http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf

https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html

https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji

www.universaldesign.com

Efekty uczenia się:

KA6_WK1, KA6_WK3, KA6_WK8

KA6_UW4

KA6_UK3

KA6_UU2, KA6_UU1,

KA6_KO3

Metody i kryteria oceniania:

aktywność, test, rozmowa

Metody i kryteria oceniania: Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego dopuszcza się zmiany formy zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami w porozumieniu z wykładowcą.

Zakres tematów:

1. Biblioterapia - wprowadzanie

- pojęcie, geneza, funkcje, rodzaje biblioterapii, organizacja procesu biblioterapeutycznego, cechy biblioterapeuty, prezentacja literatury

- K. Kotowska, Jeż

2. Bajki terapeutyczne dla dzieci

- cele, cechy, schemat, rodzaje bajek terapeutycznych

Brett D., Bajki, które leczą, cz. 2, Gdańsk 2005.

Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999

Molicka, Bajkoterapia, Poznań 2002.

G. Ortner, Bajki na dobry sen

3. Opowiadania i bajki o „Innym” (przykłady)

- prezentacja literatury

P.P. Grzybowski, Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej, Kraków 2011

Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, red. A. Młynarczuk- Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak- Król, Białystok 2011.

J. Mikołajewski, Wędrówka Nabu (wykorzystanie techniki 6 myślowych kapeluszy E.de Bono)

4. Wybrane opowieści terapeutyczne (przykłady)

Problem przemijania, śmierci

• L. Buscaglia, Jesień liścia Jasia. Opowieść o życiu dla małych i dużych

• J. Bednarek, Pan Stanisław odlatuje

• Cykl Bajka plasterek:

o M. Małkowska, Czary mamy

o M. Małkowska, Trzecie życzenie Tumbo

• Asa Lind, Chusta babci

5. Empatia, bajki psychoedukacyjnych:

• J. Berendt, Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, T.1.

• Asa Lind, Piaskowy wilk

• M. Parcheta- Kołoszuk, Emocjonalki. Bajki terapeutyczne

„Kraina uważności” (6 książek w serii)

• A. Pawłowska, Wilczek Leon, odwaga i uważność

Bajki terapeutyczne GWP

• E. Zubrzycka:

o Po co się złościć?

o Motylek

o Miłość i chciwość

o Marek- chłopiec, który miał marzenia. Wielki podróżnik Marek Kamiński opowiada o swoim dzieciństwie (o marzeniach, inspiruje, pobudza kreatywnie)

o Słup soli. Jak powstrzymać szkolnych dręczycieli

o Powiedz komuś! Co każde dziecko powinno wiedzieć

• W. Kołyszko, Garść radości szczypta złości

6-7. Prezentacje zaliczeniowe studentów

Metody dydaktyczne:

Problemowa.

Metody dydaktyczne wykorzystujące zasady projektowania uniwersalnego w edukacji: wykład, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, film, eksperyment, sekcje, tworzenie grup problemowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 12:00 - 15:00, sala A207 (cwi)
Anna Józefowicz 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)