Bajkoterapia 380-ON1-2XJEH
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 10 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
LIT. PODSTAWOWA: E. J. Konieczna, Arterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003 Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców, terapeutów, red. E. J. Konieczna, Kraków 2006 Bohner T., Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Kielce 2002. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002. Brett D, Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą rozwiązują problemy, Gdańsk 1998 Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999 Duda K., Zastosowanie biblioterapii w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, w: Dziecko niepełnosprawne w bibliotece, red. J. Nowicki, M. Szyszko, Warszawa 1996. INTEGRACJA: J. Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, Wrocław 2000 K. W. Vopel, Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Kielce 2002 T. Kruszewski, Biblioterapia w działaniach placówek Opiekuńczo-Wychowawczych, Toruń 2006 TEKSTY TERAPEUTYCZNE, SCENARIUSZE ZAJĘĆ BIBLIOTERAPEUTYCZNYCH: Bajki terapeutyczne, M. Molicka, Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 1999 Bajki, które leczą, D. Brett, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 (Cz. 1 i Cz. 2) Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, M. Molicka, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002 Balsam dla duszy do czytania z dzieckiem: opowiadania dla dzieci w wieku 5-8 lat, oprac. J. Canfield, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2008 Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum : materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy / Irena Borecka, Wałbrzych, Wydawnictwo UNUS, 2002 Słup soli, czyli jak powstrzymać szkolnych dręczycieli, E. Zubrzycka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2007 Śmierdzący ser, Catherine DePino, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004 Bajki dodają odwagi: wychowanie ku wartościom i rozwój osobowości, Brigitta Schieder, Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2006 Bajki naszego dzieciństwa: program zajęć świetlicowych, Dorota Kamysz-Figa, Danuta Kmita, Kraków, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008 Bajkowe spotkania. Program zajęć wychowawczo-profilaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej, Joanna Bąk, Elżbieta Wiewióra-Pyka, Kraków, Rubikon, 2009 Bezpieczna bajka, Roksana Jędrzejewska-Wróbel i in. , Warszawa, Nasza Księgarnia, 2011 Czarodziejskie bajki: scenariusze zajęć do programu profilaktyczno-wychowawczego o charakterze biblioterapeutycznym dla klas I-III szkoły podstawowej, Ewa Wilamowska, Joanna Walczak, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2005 Dla młodzieży i dorosłych: Balsam dla duszy nauczyciela, czyli opowiadania, które otworzą serca nauczycieli i ukoją ich dusze, Jack Canfield i Mark Victor Hansen, Dom Wydawniczy "Rebis", Poznań 2003 Pozwól, że Ci opowiem ... : bajki, które nauczyły mnie żyć, J. Bucay – Zakrzewo, Wydawnictwo Replika, 2004 Opowieści dla zziębniętej duszy: bajki dla dorosłych i starszych dzieci, Krzysztof Gedroyć, Kraków Wydawnictwo WAM, 2009 Trudne problemy (choroba, śmierć): Chusta babci, Asa Lind, Poznań, Zakamarki, 2013 Dziadek jest chory, Silvia Roncaglia, Kraków, Wydawnictwo WAM, 2009 Gdzie są ci, którzy od nas odeszli na zawsze?, Cosetta Zanotti, Kraków, Wydawnictwo WAM, 2010 Jesień liścia Jasia. Opowieść o życiu dla małych i dużych, Leo Buscaglia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007 Moja mama ma raka, Monika Zięba, Warszawa, Ezop, 2007 Chyba jestem nieśmiały, Barbara Cain, Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008 Opowieści z planety Holo. Opowiadania terapeutyczne, Jovanka Tomaszewska, Wojciech Kołyszko, Warszawa: Fundacja DRABINA ROZWOJU, [2010] Po co się złościć, Elżbieta Zubrzycka, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009 Podróże w wyobraźni : jak pomagać dzieciom w uzyskaniu wewnętrznego spokoju, Gunter Harnis. – Warszawa, Instytut Wydawniczy Pax, 2001 Uczucia, co to takiego? Oscar Brenifier, Serge Bloch, Poznań, Zakamarki, 2013 Wiadomość od taty. Terapeutyczne opowiadania o utracie i rozstaniach, Erika Meyer-Glitza, Kielce: Jedność, 2002 Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Anna Kozłowska, Warszawa , Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007 Z zakresu projektowania uniwersalnego: • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) • Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment • „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020 dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online: http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf • „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online: http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji www.universaldesign.com |
Efekty uczenia się: |
KA6_WK1, KA6_WK3, KA6_WK8 KA6_UW4 KA6_UK3 KA6_UU2, KA6_UU1, KA6_KO3 |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność, test, rozmowa Metody i kryteria oceniania: Zgodnie z koncepcją projektowania uniwersalnego dopuszcza się zmiany formy zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami w porozumieniu z wykładowcą. |
Zakres tematów: |
1. Biblioterapia - wprowadzanie - pojęcie, geneza, funkcje, rodzaje biblioterapii, organizacja procesu biblioterapeutycznego, cechy biblioterapeuty, prezentacja literatury - K. Kotowska, Jeż 2. Bajki terapeutyczne dla dzieci - cele, cechy, schemat, rodzaje bajek terapeutycznych Brett D., Bajki, które leczą, cz. 2, Gdańsk 2005. Molicka M., Bajki terapeutyczne, Poznań 1999 Molicka, Bajkoterapia, Poznań 2002. G. Ortner, Bajki na dobry sen 3. Opowiadania i bajki o „Innym” (przykłady) - prezentacja literatury P.P. Grzybowski, Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej, Kraków 2011 Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, red. A. Młynarczuk- Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak- Król, Białystok 2011. J. Mikołajewski, Wędrówka Nabu (wykorzystanie techniki 6 myślowych kapeluszy E.de Bono) 4. Wybrane opowieści terapeutyczne (przykłady) Problem przemijania, śmierci • L. Buscaglia, Jesień liścia Jasia. Opowieść o życiu dla małych i dużych • J. Bednarek, Pan Stanisław odlatuje • Cykl Bajka plasterek: o M. Małkowska, Czary mamy o M. Małkowska, Trzecie życzenie Tumbo • Asa Lind, Chusta babci 5. Empatia, bajki psychoedukacyjnych: • J. Berendt, Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, T.1. • Asa Lind, Piaskowy wilk • M. Parcheta- Kołoszuk, Emocjonalki. Bajki terapeutyczne „Kraina uważności” (6 książek w serii) • A. Pawłowska, Wilczek Leon, odwaga i uważność Bajki terapeutyczne GWP • E. Zubrzycka: o Po co się złościć? o Motylek o Miłość i chciwość o Marek- chłopiec, który miał marzenia. Wielki podróżnik Marek Kamiński opowiada o swoim dzieciństwie (o marzeniach, inspiruje, pobudza kreatywnie) o Słup soli. Jak powstrzymać szkolnych dręczycieli o Powiedz komuś! Co każde dziecko powinno wiedzieć • W. Kołyszko, Garść radości szczypta złości 6-7. Prezentacje zaliczeniowe studentów |
Metody dydaktyczne: |
Problemowa. Metody dydaktyczne wykorzystujące zasady projektowania uniwersalnego w edukacji: wykład, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna, film, eksperyment, sekcje, tworzenie grup problemowych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda niedziela, 12:00 - 15:00,
sala A207 (cwi) |
Anna Józefowicz | 30/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.