Literatura: |
2.Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001 s. 17-32.
2.1.Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 27-39.
3.Nowak Stefan, Kłopoty z przedmiotem i zakresem socjologii, w: Elementy Socjologii, wybór tekstów pod red. Maria Bocheńska-Seweryn, Krystyna Kluzowa, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice 1999, s. 19-22.
3.1.Kosiński Stanisław, Źródła i etapy rozwoju socjologii, [w:] Elementy Socjologii, wybór tekstów pod red. Maria Bocheńska-Seweryn, Krystyna Kluzowa, Biblioteka Pracownika Socjalnego,
Katowice 1999, s. 23-24.
3.2.Kosiński Stanisław, Czynniki opóźniające narodziny socjologii, [w:] Elementy Socjologii, wybór tekstów pod red. Maria Bocheńska-Seweryn, Krystyna Kluzowa, Biblioteka Pracownika
Socjalnego, Katowice 1999, s. 25-26.
3.3.Sztompka Piotr, Kryzys socjologii, czyli w poszukiwaniu nowego paradygmatu, [w:] Elementy Socjologii, wybór tekstów pod red. Maria Bocheńska-Seweryn, Krystyna Kluzowa, Biblioteka
Pracownika Socjalnego, Katowice 1999, s. 27-32.
4.Frankfort-Nachmias Chava, Nachmias David, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001 s. 42- 65.
5.Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 66-83.
5.1.Karpiński Jakub, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa 2006, s. 156-161.
6.Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 84-105.
7.Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 246-266.
8.Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 54-66.
8.1.Kuhn Thomas S., Struktura rewolucji naukowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001, s. 277- 299.
9.Ossowski Stanisław, O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s.131-175.
10.Elias Norbert, Zaangażowanie i neutralność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 86-137.
|
Efekty uczenia się: |
W1. Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne. KP7_WG1
Weryfikacja: kolokwium
W2. Ma pogłębioną wiedzę na temat wielo-paradygmatyczności w socjologii. KP7_WG3
Weryfikacja: kolokwium
W3. Posiada poszerzoną wiedzę na temat triangulacji metod badawczych. KP7_WG16
Weryfikacja: kolokwium
U1. Potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie istniejące w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych
. KP7_UW1
Weryfikacja: projekt, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
U2. Potrafi dokonać krytycznej oceny danych. KP7_UW3
Weryfikacja: projekt, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
U3. Jest zdolny/a w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych. KP7_UW4
Weryfikacja: projekt, aktywność na zajęciach
U4. Potrafi dokonać analizy danych przy wykorzystaniu zaawansowanych procedur statystycznych. KP7_UW5
Weryfikacja: kolokwium, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach, projekt
U5. Potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym. KP7_UW6
Weryfikacja: kolokwium, projekt, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
U6. Umie samodzielnie postępować w sytuacji ambiwalencji norm, potrafi rozstrzygać dylematy etyczne związane z aktywnością zawodową. KP7_UW10
Weryfikacja: projekt, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
U7. Umie samodzielnie znaleźć rozwiązanie konkretnych problemów socjologicznych lub socjoekonomicznych w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną i metodologiczną oraz potrafi wdrożyć sposób ich rozwiązania. KP7_UW13
Weryfikacja: projekt
U8. Potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować projekt badawczy, w sposób twórczy i krytyczny odnosząc się do metod i technik badawczych oraz powiązać go z zagadnieniami teoretycznymi. KP7_UW15
Weryfikacja: projekt
K1. Ma pogłębioną świadomość zmian zachodzących w terminologii, orientacjach teoretycznych oraz w metodologicznych w obrębie socjologii. KP7_KK1
Weryfikacja: kolokwium, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych. KP7_KK2
Weryfikacja: projekt
K3. Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych
. KP7_KR1
Weryfikacja: projekt, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
K4. Potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy. KP7_KK3
Weryfikacja: projekt, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
K5. Ma pogłębioną świadomość swojego wpływu na podmiot badania. KP7_KR2
Weryfikacja: projekt, analiza treści problemowych, aktywność na zajęciach
|
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieobecności w trakcie ćwiczeń.
Aktywność co najmniej na 8 zajęciach powoduje podwyższenie oceny końcowej o 1.
Każdy/a uczestnik/uczestniczka przygotowuje samodzielnie lub w porozumieniu z innymi), treści problemowe do analizy na poszczególne zajęcia i taką analizę tychże treści przeprowadza. Analiza ta nie powinna trwać krócej, niż 45 min. Analiza oceniana jest od 0 do 10 pkt. Brak tej aktywności lub uzyskanie mniej, niż 6 pkt w tym zakresie to ocena ndst. Uprasza się o zagospodarowanie dostępnej literatury na ćwiczeniowej.
Każdy/a uczestnik/uczestniczka przygotowuje samodzielnie lub w porozumieniu z innymi wybrany problem badawczy i dokonuje konceptualizacji badania, co ma się zmaterializować w postaci pracy drukowanej i przedstawienia sprawozdania na zajęciach od 11 do 14. Konceptualizacja w wersji drukowanej oraz prezentacja oceniane są od 0 do 10 pkt. Brak tej aktywności lub uzyskanie mniej, niż 5 pkt w tym zakresie to ocena ndst.
Kolokwium końcowe polega na udzieleniu w formie pisemnej odpowiedzi na 10 pytań w zakresie treści zajęć. Kolokwium ma formę testu jednokrotnego wyboru spośród trzech opcji wyboru. Udzielenie prawidłowej odpowiedzi na każde pytanie oznacza 1 pkt. Maksymalnie pozyskać można 10 pkt. Test może zostać przeprowadzony na platformie zdalnej (akurat obowiązująca). Aby wziąć udział w teście należy spełniać odpowiednie warunki techniczne łącza, ew. test wypełniać na sprzęcie pracowni informatycznej, s. 28. Brak tej aktywności lub uzyskanie mniej, niż 5 pkt w tym zakresie to ocena ndst.
Aby uzyskać ocenę pozytywną z ćwiczeń należy uzyskać >=51% wartości punktów. W przypadku tych ćwiczeń stanowi to 53,333%, (16/30).
Skala ocen:
16 pkt – dst
19 pkt – dst +
22 pkt – db
25 pkt – db+
28 pkt – bdb
|