Literatura: |
Baker H. (2012). Liczy, które kłamią. PWN, Warszawa.
Biecek, P. Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych
Cipora, K. (2015). Lęk przed matematyką z perspektywy psychologicznej i edukacyjnej. Edukacja, 1(132), 139-150
Domański, Z. Sawiński, K. M. Słomczyński, Nowa klasyfikacja i skale zawodów, Warszawa: PWN, s. 15-41.
Jabłońska, M., Bedyńska, S., Gradowski, Ł., & Sędek, G. (2016). Predyktory motywacji instrumentalnej na matematyce w badaniu PISA 2012. Rola płci, obrazu siebie, bezradności. Studia Psychologiczne, 54(2), 42-51
Kozioł, A., & Błońska, K. (2021). Dieta wegetariańska i jej związki z cechami osobowości u kobiet. Przegląd Psychologiczny, 64(4), 73-82.
Domański Henryk, 2005, Wskaźniki, w: Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 386-393.
Stefaniak Anna, Michał Bilewicz, Mikołaj Winiewski „Uprzedzenia w Polsce”
Szczygieł, M., & Cipora, K. (2016). Lęk przed matematyką przyszłych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jak uczyć, kiedy sama się boję?. Problemy Wczesnej Edukacji, 33(2), 89-101.
Nachmias Chava Frankfort, David Nachmias, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka.
|
Efekty uczenia się: |
KP7_WG13 ma rozszerzoną wiedzę o współczesnych zagadnieniach psychologii społecznej
KP7_WG16 posiada poszerzoną wiedzę na temat triangulacji metod
badawczych
KP7_WG17 ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich
ograniczenia
KP7_UW3 potrafi dokonać krytycznej oceny danych
KP7_UW4 umie umiejętnie i w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów
socjologicznych.
KP7_UW5 potrafi dokonać analizy danych przy wykorzystaniu
zaawansowanych procedur statystycznych
KP7_UW6 potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym
KP7_UW7 potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy
KP7_UW8 potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych
wniosków
KP7_UW9 potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z
wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie socjologii
KP7_KK1 ma pogłębioną świadomość zmian zachodzących w terminologii, orientacjach teoretycznych oraz w metodologicznych w
obrębie socjologii
KP7_KK2 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane
z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych
KP7_KK3 potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy
|
Zakres tematów: |
ETAPY PROCESU BADAWCZEGO. FORMUŁOWANIE PROBLEMU BADAWCZEGO I DEFINICJE ZJAWISK
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ. MIEJSCE HIPOTEZ W PROCESIE BADAWCZYM
IDENTYFIKACJA ZMIENNYCH ZALEŻNYCH I NIEZALEŻNYCH W DONIESIENIACH BADAWCZYCH
POMIAR
UPRZEDZENIA, MYŚLENIE KONSPIRACYJNE I LĘK PRZED MATEMATYKĄ. JAK MIERZYĆ POSTAWY W NAUKACH SPOŁECZNYCH?
TESTOWANIE RZETELNOŚCI SKAL
TWORZENIE PYTAŃ KWESTIONARIUSZOWYCH I ICH FORMY
JAK I PO CO PYTAĆ O ZAWÓD I WYKSZTAŁCENIE W BADANIACH SPOŁECZNYCH? PORÓWNANIE ROZWIĄZAŃ PRZYJĘTYCH W RÓŻNYCH BADANIACH: ESA, PISA, PIRLS, CBOS
METODY DOBORU PRÓBY
KOMUNIKOWANIE WYNIKÓW BADAŃ W POSTACI TABEL I WYKRESÓW. DOBRE I ZŁE PRAKTYKI
|