Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii ogólnej 390-FM1-2PPO
Wykład (WYK) Rok akademicki 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

P.Zimbardo, R.Gerrig (2006). Psychologia i życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Efekty uczenia się:

Posiada podstawową wiedzę na temat psychologii (K_W54) Weryfikacja: test.

Zna klasyczne i współczesne teorie uczenia się oraz ich wartości aplikacyjne (KP_WG2) Weryfikacja: test.

Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów (KP_UW1) Weryfikacja: test.

Jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej (KP_KK1) Weryfikacja: test.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę - test. 51% punktów jest konieczne do uzyskania oceny dostatecznej.

Zakres tematów:

Podstawowe nurty w psychologii: zapoznanie z podstawowymi pojęciami i mechanizmami w psychoanalizie (determinizm biologiczny, struktura osobowości, mechanizmy obronne, popędy, model kultury), behawioryzmie (determinizm środowiskowy, prawo efektu, rola zachowania, mechanizmy zmiany zachowania), psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslowa, samorealizacja, wolność, logoterapia Frankla), psychologii poznawczej (rola przekonań, triada poznawcza) (3h)

Warunkowanie klasyczne (relacje bodziec bezwarunkowy-reakcja bezwarunkowa oraz bodziec warunkowy-reakcja warunkowa, eksperymenty Pawłowa, nabywanie, wygaszanie, samorzutne odnowienie odruchu, generalizacja, różnicowanie) (2h)

Warunkowanie sprawcze (prawo efektu, pozytywne i negatywne czynniki wzmacniające, bodźce dyskryminacyjne, generalizacja, rozkłady wzmocnień). (1h)

Biologiczne podstawy psychologii – budowa układu nerwowego (neurony i komórki glejowe, impuls nerwowy, synapsa, autonomiczny układ nerwowy). Rola neuroprzekaźników w regulacji zachowania (1h)

Psychologia emocji: teorie i badania Zajonca, Schwartza, Russella. Teorie Cannona i Barda, Jamesa i Langego, dwuczynnikowe teorie emocji; efekt etykietowania ; afekt vs emocja; funkcje emocji (2h)

Psychologia motywacji - teoria przepływu Csikszentmihalyiego, teoria autodeterminacji (Ryan i Deci), teoria Aptera, teoria bezradności Seligmana; umiejscowienie kontroli, potrzeba osiągnięć, motywacja w środowisku pracy; podniety i popędy, instynkt (3h)

Osobowość: podstawowe koncepcje i struktura osobowości. Różnice indywidualne: temperament, styl poznawczy (1h)

Procesy myślowe, rozumowanie – 2 systemy według Kahnemana, procesy automatyczne i kontrolowane, poznanie wzrokowe; błędy poznawcze, „biasy”, heurystyki (zakotwiczenia, dostępności, reprezentatywności) (2h)

Metody dydaktyczne:

wykład

dyskusja na forum Eduportal

analiza materiałów wizualnych i tekstowych

refleksja nad dostarczonymi zagadnieniami i pytaniami

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Skok 1/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)