Literatura: |
Obowiązkowa:
Begg D., i inni, Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2007 (i późniejsze wydania).
Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa 2006.
Dodatkowa:
Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, PWN, Warszawa 2012.
Mikroekonomia – Podstawy, OpenStax Poland, podręcznik w formie cyfrowej, link dostępu: https://openstax.pl/podreczniki
Greenlaw S. A., Shapiro D., Principles of Microeconomics 2e, OpenStax Poland, podręcznik w formie cyfrowej, link dostępu: https://
openstax.org/details/books/principles-microeconomics-2e
Davulis G., Ekonomikos teorija, Mykolo Romerio universitetas, podręcznik w formie cyfrowej, link dostępu:https://repository.mruni.eu/
handle/007/16755?show=full
Czarny E., Folfas P., Mikroekonomia. Zbiór studiów przypadków i zadań, SGH, Warszawa 2022.
Solek A., Drobny P., Tylec T., Ćwiczenia z mikroekonomii, Część 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2021.
|
Efekty uczenia się: |
Student potrafi zrozumieć teksty ekonomiczne, prawidłowo wykorzystywać kategorie mikroekonomiczne w wypowiedziach ustnych, interpretować zależności między podstawowymi kategoriami mikroekonomicznymi, praktycznie wykorzystywać nabytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów mikroekonomicznych (KP6_UW1; KP6_UW8; KP6_UK1; KP6_UK6). Sposób weryfikacji: grupowe rozwiązywanie zadań liczbowych i problemowych sprawdzających wymagane umiejętności, wykonanie zadań domowych i prezentacja wyników na ćwiczeniach połączona z dyskusją nad poprawnością ich rozwiązania, dyskusja grupowa nad omawianym zagadnieniem, obserwacja działań studenta przy rozwiązywaniu problemów mikroekonomicznych i sposobu interpretowania (oceniania) wyników.
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrafi identyfikować potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego, ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie (KP6_KK1). Sposób weryfikacji: obserwacja działań studenta na zajęciach (przygotowanie do zajęć, aktywność, zadawanie pytań, inicjowanie dyskusji), praca grupowa (zaangażowanie, umiejętność współpracy), udział w dyskusji (dążenie do zrozumienia procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie, korzystanie z literatury dodatkowej w celu własnego rozwoju).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń zostanie przeprowadzone stacjonarnie.
Podstawą do oceny końcowej z ćwiczeń będzie ocena uzyskana z pracy pisemnej (kontrolnej) - rozwiązanie zadań oraz pytań problemowych z zakresu tematycznego w ramach przedmiotu Mikroekonomia cz. 2 sprawdzających wymagane umiejętności.
Ocena pozytywna z zaliczenia po uzyskaniu minimum 51% ogólnej puli punktów. Dodatkowo premiowana będzie aktywność studentów na
ćwiczeniach.
Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit powinny być zaliczone na konsultacjach. Większa liczba nieobecności może być podstawą do niezaliczenia ćwiczeń.
|
Zakres tematów: |
Treści merytoryczne przedmiotu:
- Dyskusja nad rożnymi elementami teorii podaży oraz rozwiniętej teorii podaży
- Zastosowanie metod ustalania optimum ekonomicznego oraz technicznego przedsiębiorstwa przy rozwiązywaniu zadań liczbowych
- Szacowanie kosztów przedsiębiorstwa - całkowitych, przeciętnych, krańcowych
- Podejmowanie decyzji produkcyjnych w krótkim i długim okresie na podstawie posiadanych informacji liczbowych
- Korzyści i niekorzyści ze skali produkcji - studia przypadków
- Funkcja produkcji - rozwiązywanie zadań liczbowych (obliczenia, interpretacja ekonomiczna i graficzna, przedstawienie toku rozumowania)
- Decyzje producenta w doskonałej konkurencji - rozwiązywanie zadań, interpretacja ekonomiczna i graficzna, przedstawienie toku rozumowania
- Decyzje producenta w przypadku monopolu i konkurencji monopolistycznej - rozwiązywanie zadań, interpretacja ekonomiczna i graficzna, przedstawienie toku rozumowania
- Zastosowanie elementów teorii gier przy podejmowaniu decyzji oligopolistycznych. Dylemat więźnia
- Omawianie ogólnych zasad funkcjonowania rynków czynników produkcji
- Dyskusja nad specyfiką rynku pracy. Rozwiązywanie zadań liczbowych związanych ze zmianą wynagrodzenia na Litwie, interpretacja wyników
- Szacowanie opłacalności inwestycji - studia przypadków
- Obliczanie wartości przyszłych przychodów i kosztów oraz określenie ryzyka i niepewności
|
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia są prowadzone w formie stacjonarnej. Wymagają czynnego uczestnictwa studentów w zajęciach, w tym:
1. odpowiedzi ustnych (dyskusja grupowa nad omawianym zagadnieniem, odpowiedzi indywidualne na postawione pytania problemowe),
2. rozwiązywania testów szkoleniowych i zadań z danej części materiału,
3. wspólnego omawiania różnych elementów teorii z zakresu tematycznego w ramach przedmiotu Mikroekonomia cz. 2.
|