Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 380-RS5-1IAI
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Barłóg K. (red.), Dziecko z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów

2017.

2. Bednarek J., O talentach w szkole czyli 7 wspaniałych : SPE (Specjalne Potrzeby Edukacyjne), "Fraszka Edukacyjna", Warszawa 2010.

3.Błeszyński J.J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, wyd. 3,

Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.

4. Carter Ch., R., ADHD/ADD. Jak pomóc dziecku ogarnąć chaos, przeł. K. Kraczkowska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa

2012.

5. Heininger J. E., Weiss S.K, Od chaosu do spokoju. Jak wychować dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami zachowania, przeł. A.

Jankowski, Media Rodzina, Poznań 2005.

6. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, GWP, Sopot 2019.

7. Kutscher M.L., ADHD naucz się żyć z ADHD. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, przeł.R. Waliś, Liber, Warszawa 2009.

8.Pituła B., Wolny J., Specjalne potrzeby edukacyjne, Księgarnia Akademicka, Kraków 2019.

9.Plichta, P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko i in., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Oficyna

Wydawnicza "Impuls", Kraków 2017.

10. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : poradnik dla nauczyciela, Difin,

Warszawa 2014.

11. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Impuls, Kraków 2016.

12. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Prawie wszystko co chcielibyście wiedzieć.

Książka dla rodziców,

nauczycieli i lekarzy, Wydawnictwo Bifolium, Lublin 1999.

13.Wolny B., Lis M., Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-

Ekonomicznej, Łódź 2018.

14. Winter M., Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.

15. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, PWN, 2010, 2012.

16.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia

2017 r.w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,niedostosowanych

społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

17.ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia

2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych

przedszkolach, szkołach i placówkach

18. Uczeń ze SPE https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/

19. Seria książeczek One są wśród nas dostępne na stronie

http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20

20. Teksty znalezione przez Studentów

Efekty uczenia się:

Absolwent:

zna i rozumie źródła koncepcji i teorii rozwoju człowieka w kontekście pedagogiki specjalnej oraz jej przedmiotowe i metodologiczne

powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauko zdrowiu - weryfikacja: udział w dyskusji podczas ćwiczeń;

potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - weryfikacja: przygotowanie zadań dydaktycznych w zespołach;

potrafi analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne,wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych - weryfikacja: przygotowanie zadań dydaktycznych w zespołach.

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności (dopuszczalna jest jedna nieobecność). Każdą kolejną należy zaliczyć

podczas konsultacji u prowadzącego przedmiot . Na ocenę końcową z ćwiczeń wpływa obecność, aktywność, przygotowanie zadania

dydaktycznego w zespole, Zwolnienie lekarskie jest podstawą usprawiedliwienia nieobecności. W przypadku sytuacji losowych,

długotrwałej choroby Studenta, sprawy rozstrzygane są indywidualnie w porozumieniu z prowadzącym przedmiot.

Zakres tematów:

1. Omówienie zakresu tematycznego przedmiotu, literatury, warunków zaliczenia ćwiczeń. Omówienie warunków przygotowania

zadania.dydaktycznego w zespole. Potrzeby człowieka ze SPE w cyklu życia.Rozumienie pojęcia potrzeba.

I. Przygotowanie w zespołach charakterystyki potrzeb (podpowiedzią, punktem wyjścia powinna być Piramida Potrzeb Maslowa –

człowieka w ciągu życia od urodzenia po starość z wybraną niepełnosprawnością/dysfunkcją. Proponuję: dysfunkcja wzroku/słuchu,

spektrum autyzmu, niepełnosprawność intelektualną, ADHD (nie zalicza się do niepełnosprawności, jednak sporo dzieci funkcjonuje z

taką diagnozą, nie przysługuje im orzeczenie o kształceniu specjalnym, chyba, że włączy się je do uczniów niedostosowanych społecznie

lub zagrożonych niedostosowaniem, warto pomyśleć co oznacza taki wpis w diagnozie???), może być niepełnosprawność ruchowa,

afazja; Proszę skupić się także na takich aspektach, jak: w jaki sposób rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, środowisko pracy zawodowej,

inne grupy pokrewne, w jaki sposób mogą wspierać jednostkę w zaspokajaniu tych potrzeb, co się dzieje, jakie niesie konsekwencje

niezaspokajanie potrzeb. Warto uwzględnić poszczególne okresy rozwojowe jednostki (okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy,

przedszkolny, młodszy wiek szkolny, adolescencja, okres młodzieńczy, dorosłość i starość). Ważne, aby każdy zespół wybrał inną niepełnosprawność/dysfunkcję.

2.3.4 - prezentacje/referaty Studentów dotyczące potrzeb jednostki z wybraną niepełnosprawnością. (dwa zespoły prezentują się na

jednym spotkaniu)

Potrzeby osób: a)z niepełnosprawnością intelektualną, b) z wadą wzroku/niewidome, c) z wadą słuchu/niesłyszące, d) z zaburzeniami ze

spektrum autyzmu w tym z Zespołem Aspergera, e) z ADHD, f) ucznia zdolnego.

5. Wparcie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Metody dydaktyczne:

Mini wykład

Burza mózgów

Dyskusja

Praca w grupach

Konsultacje indywidualne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 9:45 - 11:15, sala A209 (cwi)
Agnieszka Sobolewska-Popko 20/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)