Literatura podstawowa:
• Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa, Warszawa 1997.
• Dorczak M., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym, [w:] G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, Kraków 2012
• Górnicka B., Współpraca z podopiecznymi, ich rodziną i szkołą w opiniach rodzinnych kuratorów sądowych, „Resocjalizacja Polska” 2017, nr 12(12)
• Gulczyńska A., Współpraca nauczycieli z rodzicami – systemowe propozycje rozwiązań, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2020, T. XXXiX
• Kwiatkowski S.M.: Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej. „Edukacja” 2002 , nr 1
• Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K.: Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych [w:] Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2016, s. 149-171
• Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K.: Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami. [w:] Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku: indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij, Warszawa 2017, s. 121-146
• Perspektywa uczenia się przez całe życie, Warszawa 2013
• Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej na bieżący rok szkolny http://www.men.gov.pl
• Przygońska E. (red.), Nauczyciel. Rozwój zawodowy i kompetencje, Toruń 2010
• Szmidt K. J., Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone, [w:] K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
• Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia szkolnictwa publicznego III RP w gorsecie centralizmu, Kraków 2013
• Uczenie się przez całe życie: rola systemów edukacji w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Lizbona, 2000
Akty prawne:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017, pozycja 1655 + rozporządzenie zmieniające
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017, pozycja 1578
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2018 r., pozycja 1574 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce, Dziennik Ustaw 2019 r. poz. 1661)
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2018 r., poz. 967, 2245
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w: Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60
• www.erasmusplus.org.pl, www.eurydice.org.pl
• www.men.gov.pl; www.nauka.gov.pl
Literatura uzupełniająca:
• Bogucka J., Al-Khamisy D. (red.): Szkoła dla wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej, Warszawa 2009
• Buk-Cegiełka M., Specyfika współpracy szkoły z rodzicami dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym: szanse – trudności – potrzeby, „Studia Paedagogica Ignatiana” 2019, nr 22(1)
• Cieślikowska J., Uczeń zdolny jako uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, (w:) J. Kołodziejczyk, G. Mazurkiewicz (red.), Współpraca, dialog, profesjonalizm w edukacji – aby uczyć lepiej, Kraków 2017
• Czarnocka M., Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy. Nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa 2017
• Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczycie-la, przekład J. Michalak, Gdańsk 2008
• Dłużak E., Profilaktyczno-resocjalizacyjna rola kuratorów sądowych we wspomaganiu rodziny niewydolnej wychowawczo, „Pedagogika Rodziny” nr 1/1, 2011
• Fenik-Gaberle K.; Kałucka R., Przemoc w rodzinie-działania pracowników oświaty, Warszawa 2016 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/843/Przemoc_w_rodzinie_Katarzyna_Fenik-Gaberle_Renata_Kalucka.pdf
• Hernik K., Malinowska K., Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów, Warszawa 2015
• Hernik K., Malinowska K., Piwowarski R., Przewłocka J., Smak M. i Wichrowski A., Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013, Warszawa 2014
• Hernik K., Solon-Lipiński M., Stasiowski J., Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów, Warszawa 2012
• Hłobił A., Źródła wsparcia społecznego ucznia zdolnego i jego rodzinyna terenie szkoły, „Szkoła - Zawód - Praca” 2017, nr 3
• Kaleta W., Rodzice–szkoła − dwie strony, dwie racje, „Dyrektor Szkoły” 2013, nr 9
• Lorens R., Zadania dyrektora szkoły, „Dyrektor Szkoły” 2012, nr 8
• Marek A., Problemy związane z edukacją dzieci uchodźców,
http://www.obywatelska.org.pl/?problemy-zwiazane-z-edukacja-dzieci-uchodzcow,51
• Mendel M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością społeczną, [w:] Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 2009
• Pokrzycka L., 30 lat Erasmusa, czyli mobilność zmienia życie, „Nowa Szkoła” 2017, nr 2
• Rosalska M., Dyrektor szkoły – administrator, menadżer, przywódca. Między szkolną codziennością a polityką oświatową, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2016
• Sakowicz-Boboryko A., Edukacja integracyjna jako szansa dla wszystkich – założenia a rzeczywistość, Białystok 2010
• Śliwerski B., Mity o współpracy szkoły z rodziną cz. I, „Dyrektor Szkoły” 2014, nr 2
• Wyszyńska M., Bobaj A., Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej wobec edukacji dzieci imigrantów, Białystok 2009
• Samorządy i administracja rządowa na rzecz osób niepełnosprawnych. • www.men.gov.pl
• www.obywatelska.org.pl
• www.portalowiatowy.pl, www.prawo.vulcan.edu.pl
• www.ore.edu.pl
• Monitor Kształcenia i Szkolenia – aktualne dane (https://ec.europa.eu/)
Publikacje wybrane samodzielnie przez studentów do przygotowania projektów zespołowych
|