Diagnostyka pedagogiczna 380-OS1-2DPD
Ćwiczenia (CW)
Rok akademicki 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 - J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 - A. Podgórecki, Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa 1962 - T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003 - S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973 - M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 - S. Kawula, Z. Dąbrowski, M. Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980 - G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997 - M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 - A. Frydrychowicz, Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 - G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999 - M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985 - S. Włoch, A. Włoch, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009 - J. Rembowski, Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1986 - D. Ekiert-Grabowska, Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984 Temat: Zjawisko przemocy wobec dziecka Literatura: - Pospiszyl Irena, Przemoc w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 2000 - Miller Alice, Zniewolone dzieciństwo, przeł. [z niem.], Media Rodzina, Poznań 1999 - Marzec-Holka Krystyna, Przemoc seksualna wobec dziecka, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1999 - Gilligan James, Wstyd i przemoc, przeł. [z ang.], Media Rodzina, Poznań 2001 - Lew-Starowicz Zbigniew, Przemoc seksualna, Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza, Warszawa1992 - Cześnikiewicz Wiesław, Pawlak- Jordan Beata, Wykorzystywanie seksualne dzieci, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 1998 - O przemocy domowej. Poradnik dla lekarza pediatry, opracowanie Jerzy Melliburda, Renata Durda, Hanna D. Sasal, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 1998 - Lisowska Elżbieta, Przemoc wobec dzieci, Wydaw. Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach, Kielce 2005. - Mazur Jadwiga, Przemoc w rodzinie, Wydaw. Akademickie "Żak", Warszawa 2002 - Śledzianowski Jan, Wychowanie wobec przemocy, Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2004 - Dutton Donald G., Przemoc w rodzinie, przeł. z ang., Diogenes, Warszawa 2001 - Mellibruda Jerzy, Zaburzenia pourazowe i pomoc ofiarom, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa1997 - Dzieci maltretowane i molestowane, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 - Ketterman Grace, Jak uchronić dziecko przed przemocą, przekł. Paweł Kaźmierczak, Wydaw. WAM, Kraków 2004 - Ackerman Robert J, Susan E. Pickering, Zanim będzie za późno, przekł. Monika Gajdzińska, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004 - Mellibruda Jerzy, Mapa problemów przemocy, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 1997 Temat: Dziecko w rodzinie alkoholowej Literatura: - Gdzie się podziało moje dzieciństwo, [red. Piotr Żak], Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2003 - McConnell Patty, Po deszczu jest słońce, przekł.[z ang.], "Eko-Kapio", Gdańsk 1996 - Alateen- Nadzieja dla dzieci alkoholików, Al.-Anon Grupy Rodzinne, Poznań 2001 - 12 Kroków dla Dorosłych Dzieci z uzależnionych i innych rodzin dysfunkcyjnych, Akuracik, Warszawa 1996 - Sobolewska Zofia, Odebrane dzieciństwo. Psychologiczne problemy DDA, Instytut Psychologii Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 2000 - Dziecko potrzebujące pomocy, pod red. Jadwigi Izdebskiej, Wyższa Szkoła Suwalsko-Mazurska im. Papieża Jana Pawła II., Wydawnictwo Heliodor, Łomianki 2003 - Badania nad dziećmi alkoholików, [tł. z ang.], Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2000 - Ochmański Marian, Nadużywanie alkoholu przez ojców a sytuacja domowa i szkolna dzieci, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1993 - Rodzina z problemem alkoholowym, pod red. Ireny Lepalczyk i Ewy Marynowicz-Hetki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław- Łódź 1989 - Robinson Bryan E., Lyn Rhoden J., Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, [tł. Monika Szymankiewicz i zespół], Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa 2005 - Woititz, Janet G., Dorosłe dzieci alkoholików, tł. [z ang.] ; red. Anna Dodziuk, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa 1994 Temat: Lęk i strach w doświadczeniach dzieci Literatura: - I.,D., Yalom, Psychoterapia egzystencjalna, rozdz. Jak dzieci pojmują śmierć, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, Warszawa 2008 - J. Mellibruda, Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie, Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011, s.320-334. - Lęk u dzieci : poradnik z ćwiczeniami, Ronald M. Rapee , Ann Wignall, Susan H. Spence, Vanessa Cobham, Heidi Lyneham, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017. - Lęk : geneza, mechanizmy, funkcje / pod red. Małgorzaty Fajkowskiej i Błażeja Szymury, Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2009. - Sara G. Mattis, Thomas H. Ollendick, Lęk i fobie nastolatków : jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004. Temat: Zjawisko mobbingu i agresji wśród młodzieży Literatura: - Dambach Karl E., Mobbing w szkole, przekł. [z niem.] Aleksandra Ubertowska, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 - Lankamer Agata, Piotr Ciborski, Urszula Minga, Mobbing w szkolnictwie, Ośrodek doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2005 - Speck Otto, Być nauczycielem, przekł. Elżbieta Cieślik ; wstęp Bogusław Śliwerski, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2005 - Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku , [red. nauk. Tadeusz Pilch], Wydaw. Akademickie "Żak", Warszawa 2003 - Dąbrowska-Bąk Maria, Przemoc w szkole, Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań 1995 - DePino, Catherine, Śmierdzący ser. Jak bronić się przed przemocą w szkole, tł. Elżbieta Zubrzycka, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004 - Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, red. nauk. Anna Brzezińska i Elżbieta Hornowska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004 - Stein Arnd, Kiedy dzieci są agresywne, tł. [z niem.], Jedność, Kielce 2002 - Rumpf Joachim, Krzyczeć, bić, niszczyć, przekł. z niem. Maria Bacdorf., Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 - Agresja w szkole, pod red. Andrzeja Rejznera, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2004 - Guerin Suzanne, Eilis Hennessy, Przemoc i prześladowanie w szkole, przekł. Jarosław Rybski, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004 - Ranschburg Jenö, Lęk, gniew, agresja, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993 Temat: Sieroctwo społeczne - M. Sendyk, Społeczne przystosowanie dzieci z poczuciem sieroctwa duchowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001, rozdz. II, s. 33-77. - M. Łopatkowa, Samotność dziecka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983, s. 3-50; 102- 201. - B. Passini, Sieroctwo społeczne, Centrum Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 1996, s. 7; 11-19; 32-41. - Badora Sylwia, Uczucia i profesjonalizm : o formach opieki zastępczej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie, Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 1998, rozdz. I – s.7-24; II- s.51-97 - Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. nauk. Danuta Lalak i Tadeusz Pilch, Wydaw. Akademickie „Żak”, Warszawa 1999 ( pojęcia: sieroctwo- s.268) - Kamińska Urszula , Zranione dzieciństwo, wychowankowie Domu Dziecka mówią, Śląsk Wydaw. Naukowe, Katowice 2000 (cała) - Szymborska Alicja, Sieroctwo społeczne, Wiedza Powszechna, Warszawa 1969 - Sieroctwo społeczne i jego kompensacja, red. nauk. Marek Heine, Grażyna Gajewska. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze, Zielona Góra 1999 Literatura uzupełniająca: - Jarosz Ewa, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001 - Marzec-Holka Krystyna, Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1990 Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, pod red. Marii Deptuły, Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004 - J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Trans Humana, Białystok 2000, s. 45-51, 62-69. - Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, red. nauk. Krystyna Sujak-Lesz, Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2002/ E. Małkiewicz: Motywy poznania świata i uczenia się w kontekście podstawowych potrzeb dziecka - K. Obuchowski , Przez galaktykę potrzeb: psychologia dążeń ludzkich, Zysk i S-ka, Poznań 1995 - Wymiary dzieciństwa, pod red. nauk. Jadwigi Bińczyckiej i Barbary Smolińskiej-Theiss, Impuls, Kraków 2005 - T. Sakowicz, Dysfunkcjonalność rodziny a resocjalizacja, Kraków 2006 - J. Izdebska, Dziecko osamotnione w rodzinie, Białystok 2004 - M. Dąbrowska, Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców, Sewenth Sea, Warszawa 2003 - K. Bogdanowicz, Dyslektycy pod szczególną opieką, „Psychologia w szkole”, nr 1/2006 - M. Bogdanowicz , Ryzyko dysleksji, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2002 - W. Brejnak, Dysleksja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003 - R. D. Davis, Dar dysleksji, przekł. Grażyna Skoczylas, Zysk i S-ka, Warszawa 2001 - J. Mickiewicz, Jedynka z ortografii?, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Dom Organizatora, Toruń 2002 - J. Dyrda, Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły, Wydaw. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004 - S. Raymond, Jak pomóc dzieciom radzić sobie z dysleksją, [tł. Ewa Klimas-Kuchtowa], Jedność, Kielce 2004 - B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 - H. Skibińska, Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996 - H. Pętlewska, Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu, Impuls, Kraków 1998 - S. Helm, Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 1999 - S. Gerstmann, Rozmowa i wywiad w psychologii, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa1985 - Z. Skorny, Obserwacje psychologiczne dzieci i młodzieży, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978 - M. Karwowska-Struczyk, W. Hajnicz, Obserwacja w poznawaniu dziecka, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998 - Metody badań pedagogicznych w zarysie, pod red. Andrzeja Góralskiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, . Warszawa 1994 - M. Sobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2004 - E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 |
Efekty uczenia się: |
K_W10 Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. K_W15 Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Umiejętności K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej K_U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej Kompetencje społeczne K_K07 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach, pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji do dwóch tygodni od daty nieobecności, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu) - aktywność i przygotowanie do zajęć - prezentacja wybranych problemów społeczno-wychowawczych z aktywizacją grupy - pozytywna ocena z zaliczenia w formie pisemnego kolokwium |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w tematykę przedmiotu, określenie zasad współpracy, zapoznanie z literaturą, przedstawienie wytycznych dotyczących zaliczenia przedmiotu. 2, 3. Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. 4. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. 5, 6. Metody, techniki i narzędzia w diagnostyce pedagogicznej. 7. Diagnoza i terapia specyficznych trudności szkolnych. 8. Kolokwium zaliczeniowe przedmiotu. 9-14. WYBRANE ZJAWISKA SPOŁECZNE – KONTEKSTY DIAGNOSTYCZNE: - Sytuacja dziecka w rodzinie niepełnej. - Zjawisko przemocy wobec dziecka. - Dziecko w rodzinie alkoholowej. - Zjawisko mobbingu i agresji wśród młodzieży. - Lęk i strach w doświadczeniach dzieci. - Sieroctwo społeczne. 15. Podsumowanie realizacji ćwiczeń. |
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - burza mózgów - metoda projektów - praca z tekstem - prezentacja - metoda indywidualnego przypadku |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:30 - 13:00,
sala A209 (cwi) |
Anna Chomiuk | 23/ |
|
2 |
każdy wtorek, 9:45 - 11:15,
sala A209 (cwi) |
Maria Plucińska | 22/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek Wydziału Nauk o Edukacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.