Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia ogólna 380-RS1-1GJF
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994.

2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997

3. Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010

4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012

5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003

6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001

7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008.

8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005

9. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

10. G. Marshall (red.), Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006.

11. Z. Bauman, Socjologia, Poznań 1996

12. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2009.

13. Domagała-Zyśk E., (2021), Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, Oblicza życia. Księga jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli, red. E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk, K. Martynowska, Lublin, Wydawnictwo Episteme, s. 858-870.

14. Ślusarczyk Cz. (2008). Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych. E-mentor, 5(52), s. 65-68.

Efekty uczenia się:

Student/Studentka:

a) zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, np. w socjologii (KP6_WG1)

sposób weryfikacji: egzamin pisemny

b) ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego (szczególnie edukacyjnych) oraz zachodzących między nimi relacjach (KP6_WG7)

sposób weryfikacji: egzamin pisemny

c) potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych mających miejsce w otaczającej go rzeczywistości; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (KP6_UW1)

sposób weryfikacji: egzamin pisemny

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z egzaminu pisemnego.

Na każdym etapie pracy ze studentem, w tym również w odniesieniu do sposobu zaliczenia przedmiotu, osoba prowadząca zajęcia będzie uwzględniać koncepcję projektowania uniwersalnego w edukacji.

Forma i warunki zaliczenia:

- egzamin pisemny w formie testu

51% punktów uzyskanych z egzaminu pisemnego jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu.

Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym w zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia przedmiotu może być

przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą wykład.

Dopuszcza się możliwość prowadzenia zajęć, zaliczenia i odbywania konsultacji w formie online, w sytuacji wymuszonej przez warunki ogólnospołeczne.

Zakres tematów:

1. Czym jest socjologia, czyli o istocie i początkach socjologii, jej twórcach i metodach. Wybrane teorie socjologiczne

2. Socjalizacja, czyli powstawanie istoty społecznej

3. Socjologiczne pojęcie kultury

4. Zmienność społeczna, rozwój, postęp a idea projektowania uniwersalnego.

5. Nowoczesność, późna nowoczesność, globalizacja

6. Starzejące się społeczeństwo polskie

7. Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo. Płeć biologiczna i płeć kulturowa

8. Socjologia ciała – wybrane problemy subdyscypliny socjologicznej.

9. Podstawy socjologii emocji.

10. Socjologia żywności - nowy trend w badaniach socjologicznych.

11. Socjologia medycyny, zdrowia i choroby. Wybrane zagadnienia.

12. Prozdrowotny styl życia Polaków.

Metody dydaktyczne:

Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Student będzie miał możliwość dopytania o interesujące go lub kłopotliwe kwestie podczas konsultacji.

Metody dydaktyczne wykorzystywane podczas wykładów to:

a) wykład konwersatoryjny

b) metody aktywizujące - burza mózgów

c) metoda heurystyczna

d) metoda problemowa

e) metoda pokazu

f) dyskusja moderowana

Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem różnorodnych metod dydaktycznych, możliwych do realizacji w trakcie wykładów, by idea projektowania uniwersalnego w edukacji mogła mieć zastosowanie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala C2.3 (wyk)
Emilia Kramkowska 65/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)