Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
• ABC twoich emocji, Mariusz Wirga , Maxie C. Maultsby Jr , Michael DeBernardi, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Żnin 2019
• Adler Ronald B., Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II, Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2007
• Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski
• Chrząstowski Sz., Wykorzystanie genogramu we współczesnych nurtach terapii rodzin, Psychoterapia 1 (148) 2009
• Chrząstowski Sz., Wykorzystanie genogramu we współczesnych nurtach terapii rodzin, Psychoterapia 1 (148) 2009
• Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, [w:] „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 2 (32): 205 – 220
• Golińska L., Emocje: przyjaciel czy wróg, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, Warszawa 2002
• Griffin Emory A., Podstawy komunikacji społecznej; przekł. Olga i Wojciech Kubińscy oraz Magdalena Kacmajor, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003
• Gudykunst W. B. i Y. Yun Kim, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003
• Kozak A., J. Wasilewski, Uwięzieni w słowach rodziców, Onepress Sensus, 2022
• McGoldrick M., Gerson R, Hartman S. S. Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007
• Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003
• Schützenberger A., Psychogenealogia w praktyce, Virgo, Warszawa 2017.
• Schützenberger A., Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, Virgo, Warszawa 2016.
• Sheldrake R., Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty porządek, Virgo, Warszawa 2013.
• Słownik etnologiczny, pod red. nauk. Zofii Staszczak ; [aut. haseł Jacek Bednarski i in.], Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa ; Poznań 1987 ( hasło: relatywizm kulturowy)
• Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
Bokszański Zbigniew, Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M., Kultury i organizacje, przekł. Małgorzata Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011
Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009.
Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011
Zaklęcia, rozmowa z Agnieszką Kozak: https://open.spotify.com/episode/0vv21MKgcdRHJUt8Jkn1HE?si=3XpCIyvGR-KmzfI7IspkcA (17.02.2025)
R. Reiland, Uratuj mnie. Opowieść o złym życiu i dobrym psychoterapeucie, Media Rodzina, 2010
M. McKay, M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001, rozdział 4 i 9, s. 59- 67 i 110-121.
Podcast komunikacji i pielęgnowaniu więzi z osobami zmarłymi: https://open.spotify.com/episode/1WMuAB4jCmsVeXWOBM9QXJ?si=h888WTBkTZuXoEJ-IcQtuQ
Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II, Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2007
Wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji (SI): Realizacja zajęć odbywa się zgodnie z Zarządzeniem nr 31 Rektora UwB z dnia 11 kwietnia 2025 r. Szczegółowe zasady wykorzystania SI zostaną przedstawione podczas zajęć.
|
Efekty uczenia się: |
1. K_W09 Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów komunikacyjnych
Sposoby weryfikacji:
esej
ocena aktywności w trakcie zajęć
2. K_W16 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej
Sposoby weryfikacji:
przygotowanie zagadnienia (praca zespołowa)
ocena aktywności w trakcie zajęć
3. K_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną
argumentacją w kontekście komunikacji międzykulturowej z perspektywy wybranych koncepcji teoretycznych, poglądów różnych autorów,
kierując się przy tym zasadami etycznymi
Sposoby weryfikacji:
Opracowanie problemu (praca zespołowa)
ocena aktywności w trakcie zajęć
4. K_U12 Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole
Sposoby weryfikacji:
ocena efektów pracy w grupie
ocena aktywności w trakcie zajęć
5. K_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy w środowisku wielokulturowym, w tym z
osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących
działania pedagogiczne
Sposoby weryfikacji:
ocena efektów pracy w grupie
ocena aktywności w trakcie zajęć
przygotowanie prezentacji zagadnienia
|