Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja międzykulturowa 380-OS2-1GLC
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• ABC twoich emocji, Mariusz Wirga , Maxie C. Maultsby Jr , Michael DeBernardi, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Żnin 2019

• Adler Ronald B., Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II, Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2007

• Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski

• Chrząstowski Sz., Wykorzystanie genogramu we współczesnych nurtach terapii rodzin, Psychoterapia 1 (148) 2009

• Chrząstowski Sz., Wykorzystanie genogramu we współczesnych nurtach terapii rodzin, Psychoterapia 1 (148) 2009

• Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, [w:] „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 2 (32): 205 – 220

• Golińska L., Emocje: przyjaciel czy wróg, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, Warszawa 2002

• Griffin Emory A., Podstawy komunikacji społecznej; przekł. Olga i Wojciech Kubińscy oraz Magdalena Kacmajor, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003

• Gudykunst W. B. i Y. Yun Kim, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003

• Kozak A., J. Wasilewski, Uwięzieni w słowach rodziców, Onepress Sensus, 2022

• McGoldrick M., Gerson R, Hartman S. S. Genogramy. Rozpoznanie i interwencja, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007

• Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003

• Schützenberger A., Psychogenealogia w praktyce, Virgo, Warszawa 2017.

• Schützenberger A., Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, Virgo, Warszawa 2016.

• Sheldrake R., Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty porządek, Virgo, Warszawa 2013.

• Słownik etnologiczny, pod red. nauk. Zofii Staszczak ; [aut. haseł Jacek Bednarski i in.], Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa ; Poznań 1987 ( hasło: relatywizm kulturowy)

• Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca:

 Bokszański Zbigniew, Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M., Kultury i organizacje, przekł. Małgorzata Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011

 Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009.

 Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011

 Zaklęcia, rozmowa z Agnieszką Kozak: https://open.spotify.com/episode/0vv21MKgcdRHJUt8Jkn1HE?si=3XpCIyvGR-KmzfI7IspkcA (17.02.2025)

 R. Reiland, Uratuj mnie. Opowieść o złym życiu i dobrym psychoterapeucie, Media Rodzina, 2010

 M. McKay, M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001, rozdział 4 i 9, s. 59- 67 i 110-121.

 Podcast komunikacji i pielęgnowaniu więzi z osobami zmarłymi: https://open.spotify.com/episode/1WMuAB4jCmsVeXWOBM9QXJ?si=h888WTBkTZuXoEJ-IcQtuQ

 Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II, Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2007

Wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji (SI): Realizacja zajęć odbywa się zgodnie z Zarządzeniem nr 31 Rektora UwB z dnia 11 kwietnia 2025 r. Szczegółowe zasady wykorzystania SI zostaną przedstawione podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

1. K_W09 Ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów komunikacyjnych

Sposoby weryfikacji:

esej

ocena aktywności w trakcie zajęć

2. K_W16 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej

Sposoby weryfikacji:

przygotowanie zagadnienia (praca zespołowa)

ocena aktywności w trakcie zajęć

3. K_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną

argumentacją w kontekście komunikacji międzykulturowej z perspektywy wybranych koncepcji teoretycznych, poglądów różnych autorów,

kierując się przy tym zasadami etycznymi

Sposoby weryfikacji:

Opracowanie problemu (praca zespołowa)

ocena aktywności w trakcie zajęć

4. K_U12 Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole

Sposoby weryfikacji:

ocena efektów pracy w grupie

ocena aktywności w trakcie zajęć

5. K_K07 Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy w środowisku wielokulturowym, w tym z

osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących

działania pedagogiczne

Sposoby weryfikacji:

ocena efektów pracy w grupie

ocena aktywności w trakcie zajęć

przygotowanie prezentacji zagadnienia

Metody i kryteria oceniania:

SPOSÓB ZALICZENIA:

Cały przedmiot: system punktowy

• Obecności – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x7=7pkt

• Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach w ciągu 3 tygodni

• Aktywności na zajęciach – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu.

Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x6=12 pkt

• Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach

• Kolokwium

Zakres tematów:

Podstawy komunikacji międzykulturowej

Kompetencje międzykulturowe

Emocje jako wyzwanie w procesie komunikacyjnym

Komunikowanie się między kulturami. Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikację międzykulturową w ujęciu Williama B. Gudykunstego i Young Yun Kim .

Genogram i geneosocjogram w komunikacji międzykulturowej

Komunikacja pozawerbalna

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, dyskusja, warsztaty

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala A110 (war)
Joanna Sacharczuk 18/ szczegóły
2 co drugi piątek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala A110 (war)
Joanna Sacharczuk 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)