Literatura: |
Literatura podstawowa:
Benedict R., Wzory kultury, Vis-a-Vis, Kraków 2019.
Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo: ZYSK I S-KA, Poznań 2009.
Chwalba A. (red.), Obyczaje w Polsce: od średniowiecza do czasów współczesnych, Warszawa 2006.
Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Mencwel A. (red.), Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2006.
Barnard A., Spencer J. (red.), Encyklopedia antropologii społeczno-kulturowej, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2018.
Barth F., Beteille A., i inni (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Bigaj M., Wychowanie przy ekranie, Wydawnictwo Foksal, Warszawa 2023.
Bloch M., Cohen A.P., i inni (red.),Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Brocki M., Antropologia społeczna i kulturowa w przestrzeni publicznej. Problemy, dylematy, kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Burszta W.J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K., Pleć kulturowa nauczycieli: funkcjonowanie w roli zawodowej, Impuls, Kraków 2007.
Deliege R., Historia antropologii: szkoły, autorzy, teorie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, WUJ, Kraków 2012.
Gajda J., Antropologia kulturowa, Część 1 i 2, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
Głażewska E., Płeć i antropologia: kulturowa koncepcja płci w ujęciu Margaret Mead, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
Kalka K., Filozoficzna antropologia tomistyczna, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2000.
Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa 2007.
Kordys J., Kategorie antropologiczne i tożsamość narracyjna: szkice z pogranicza neurosemiotyki i historii kultury, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
Kruszelnicki W., Zwrot refleksyjny w antropologii kulturowej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2012.
Leksy K., Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020.
Levi-Strauss C., Antropologia wobec problemów współczesnego świata. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
Nobil A., Zmiana kulturowa: między historią a ewolucją, Wydawnictwo: Arboretum, Wrocław2006.
Podsiad A., Słownik terminów i pojęć filozoficznych, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2002.
Rzymiełka J., W poszukiwaniu własnych korzeni, Sonia Droga, Katowice 2020.
Steward K., Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2005.
Szadura J., Gocół D. (red), Kultura -Tradycja – Kontynuacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2018.
Szołtysek A. F., Filozofia edukacji, Impuls, Kraków 2013.
Trzcińska I., Religia, system, ewolucja, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2006.
Żurawski S., Obyczaje, języki, ludy świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KP7_WG6 - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny, konwersacja na wykładzie
KP7_WG7 - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny
KP7_WK2 - ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny
KP7_WK5 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KP7_UK2 - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny, konwersacja na wykładzie
KP7_UO1 - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i narzędzia badawcze; wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie antropologii kulturowej
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny, konwersacja na wykładzie
KP7_UO2 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań
Sposób weryfikacji: egzamin pisemny, konwersacja na wykładzie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KP7_KK1 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Sposób weryfikacji: konwersacja na wykładzie
|