Literatura: |
Bauer, L., English Word-Formation CUP 1983
Biber D., Conrad S., Leech G., Longman Student Grammar of Spoken and Written English, London: Longman, 2002
Carstairs-McCarthy, A., An Introduction to English Morphology Edinburgh University Press, 2002
Chalker, S., A Student’s English Grammar, Longman, 1992
Downing A., Locke Ph., English Grammar. A University Course London: Routledge, 2006
Hurford, J. R., Semantics 2nd ed. CUP, 2007
Huddleston, R., English Grammar - an Outline, Cambridge: Cambridge University Press, 1988
Huddleston, R., Pullum, G.K., The Cambridge Grammar of the English Language CUP 2002
Fromkin,V., Rodman, R., An Introduction to Language 5th ed. Harcourt Brace Jovanovich 1993
Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed. Ohio State University Press 1994
Miller, L.,: An Introduction to English Syntax
Quirk, R., Greenbaum, S., 1989, A University Grammar of English, Harlow: Longman.
Quirk, R., Greenbaum, S., 1990, A Student’s Grammar of the English Language, Harlow: Longman.
Swan, M., Practical English Usage, Oxford: Oxford University Press, 2005.
Twardzisz, P., Patterns of English Word-Formation, Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, 2010
Yule, G., The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996
|
Efekty uczenia się: |
EK - Wiedza
- Student nabywa wiadomości teoretyczne w zakresie morfologii, składni i semantyki języka angielskiego - K_W01, K_W02, K_W03
- Student ugruntowuje znajomość metajęzyka stosowanego do opisu zjawisk morfologicznych, składniowych i semantycznych. - K_W02
EK - Umiejętności
- Student potrafi dokonać analizy morfologicznej, składniowej i semantycznej - K_U01, K_U02
- Student potrafi interpretować zjawiska morfologiczne, składniowe i semantyczne - K_U01, K_U02
EK – Kompetencje
- Student świadomie kształtuje własne kompetencje językowe - K_K06
Weryfikacja: testy pisemne.
|
Zakres tematów: |
Morfologia
- procesy słowotwórcze w języku angielskim;
- pojęcia rdzenia, tematu, afiksu, leksemu; klasyfikacja morfemów wolnych i wiązanych; - morfologiczna analiza zdań;
- hierarchiczna struktura słów;
- pojęcia morfu, allomorfu, morfemu;
- reguły morfofonemiczne;
- procesy morfologiczne;
- morfologiczny podział języków.
Składnia
- kategorie leksykalne i frazowe; - typy czasowników;
- elementy zdania;
- reguły transformacyjne;
- dwuznaczność strukturalna;
- rekursja.
Semantyka
- cechy semantyczne; - znaczenie;
- odnośność;
- relacje znaczeniowe; - kategorie i prototypy; - metafora i metonimia.
|