Literatura: |
Literatura podstawowa:
Dollez C., Pons S., Alter Ego+ 3, Hachette FLE 2013.
Pons S., Trévisiol P., Veillon Leroux A., Alter Ego+ 3, Cahier d'activités, Hachette FLE 2013.
Bescherelle, La conjugaison pour tous, Hatier 1997.
Literatura uzupełniająca:
Delatour Y., Jannepin D., Léon-Dufour M., Teyssier B., Nouvelle Grammaire du Français. Cours de Civilisation Française de la Sorbonne,
Hachette FLE 2004.
Przestaszewski L., Gramatyka języka francuskiego, Wiedza Powszechna 2009.
Supryn-Klepcarz M., Repetytorium gramatyczne z języka francuskiego, Wydawnictwo Szkolne PWN 2010.
Sirejols E., Renaud D., 450 nouveaux exercices, niv. intermédiaire, CLE International 1996.
Coquineau-Gunduz M.-P., Les 500 exercices de grammaire, niv. B1, Hachette FLE 2005.
Coquineau-Gunduz M.-P., Les 500 exercices de grammaire, niv. B2, Hachette FLE 2007.
Grégoire M., Thiévenaz O., Grammaire progressive du français, niv. intermédiaire, CLE International 1995.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat systemu morfo-syntaktycznego języka francuskiego na poziomie B1+/B2. (KA6_WG1)
Sposoby weryfikacji: kolokwium, ćwiczenia praktyczne, ocena aktywności w trakcie zajęć
Umiejętności:
2. Student operuje zróżnicowanymi strukturami gramatycznymi służącymi do precyzyjnego wyrażania swoich myśli oraz komunikowania
się w mowie i piśmie. (KA6_UW7)
Sposoby weryfikacji: kolokwium, ćwiczenia praktyczne
3. Student precyzyjnie stosuje wyrażenia służące budowaniu spójnej wypowiedzi pisemnej i ustnej (przyczyna, skutek, opozycja,
uprzedniość i następstwo czasowe, warunek). (KA6_UW7)
Sposoby weryfikacji: kolokwium, ćwiczenia praktyczne
Kompetencje społeczne:
4. Student ma świadomość ważności poprawności gramatycznej wypowiedzi dla prawidłowego przekazu i zrozumienia. (KA6_KK2)
Sposoby weryfikacji: kolokwium, ćwiczenia praktyczne
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Formy zaliczenia: pisemne testy gramatyczne. Nieobecność na teście (nieusprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim) skutkuje oceną niedostateczną. Zwolnienie lekarskie umożliwia przystąpienie do testu na konsultacjach najpóźniej w ciągu 2 tygodni od terminu testu na zajęciach. W przypadku długiej choroby, termin będzie odpowiednio wydłużony.
2. Podstawą oceny końcowej będzie średnia z punktów ze wszystkich testów. Wymagany próg zaliczenia: 51%. Student, który nie uzyskał wymaganej sumy punktów, ma prawo do jednego testu poprawkowego na koniec semestru, obejmującego materiał ze wszystkich testów. Najwyższą możliwą oceną z testu poprawkowego jest ocena dostateczna (3).
3. Dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze. Przekroczenie tego limitu może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. Przypadki większej liczby nieobecności studenta z powodu długiej choroby będą rozpatrywane indywidualnie na podstawie zwolnienia lekarskiego, które należy dostarczyć w ciągu 1 tygodnia.
|
Zakres tematów: |
1. Stosowanie trybu łączącego "subjonctif".
2. "Subjonctif passé" i "infinitif passé" - tworzenie i stosowanie.
3. Zdania porównawcze.
4. Zaimki względne proste i złożone.
5. Mowa zależna, uzgadnianie czasów.
6. Stosowanie czasów przeszłych ("passé composé", "imparfait", "plus-que-parfait").
7. Uzgadnianie "participe passé".
8. Wyrażanie opozycji i przyzwolenia.
9. Wyrażanie przyczyny i konsekwencji.
10. Imiesłowy "participe présent" i "gérondif".
11. Wyrażanie celu.
12. Wyrażanie czasu i trwania.
13. Różne sposoby zadawania pytań. Pytania przez inwersję.
14. Tworzenie przysłówków i ich miejsce w zdaniu.
15. Wyrażanie przyszłości ("futur simple", "futur antérieur").
16. Stosowanie trybu warunkowego "conditionnel présent" i "conditionnel passé".
17. Wyrażanie warunku i hipotezy.
18. Zaimki w funkcji dopełnienia. Miejsce dwóch zaimków w zdaniu.
19. Zaimki nieokreślone przymiotne i rzeczowne.
20. Różne formy zdań przeczących.
|