Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przetwarzanie języka naturalnego 400-IS1-3PJN
Laboratorium (LAB) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://sites.google.com/site/kzcwiczeniauwb/
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Literatura:

1. Bird S., Klein E., Loper E.: Natural Language Processing with Python. https://www.nltk.org/book/

2. Bolc L., Cichy M., Różańska L: Przetwarzanie języka naturalnego¸ WNT, 1982.

3. Booth J. D.: Natural Language Processing Succinctly. Syncfusion, Inc. 2018, https://www.e-booksdirectory.com/details.php?ebook=12260

4. Lane H. et al.:Przetwarzanie języka naturalnego w akcji, PWN, 2021.

5. Liu B.: Sentiment Analysis and Opinion Mining . Morgan & Claypool, 2012. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.244.9480&rep=rep1&type=pdf

6. Mykowiecka A.:Inżynieria lingwistyczna. Komputerowe przetwarzanie tekstów w języku naturalnym. Wydawnictwo PJWSTK, 2007.

7. Vajjala S. et al: Przetwarzanie języka naturalnego w praktyce. Przewodnik po budowie rzeczywistych systemów NLP. Helion, 2023.

8. NLTK python

9. PyTorch

10. Spacy library

11. Tensorflow

Efekty uczenia się:

UMIEJĘTNOŚCI

KP6_UW2 - Umie wykorzystać metody statystyczne do analizy danych.

KP6_UW4 - Wybiera odpowiedni paradygmat i język programowania do rozwiązania określonego typu zadań.

KP6_UW5 - Potrafi samodzielnie implementować algorytmy stosując odpowiednie elementy wybranego języka programowania.

KP6_UW7 - Potrafi zaprojektować i zoptymalizować bazę danych zgodnie ze specyfikacją, umie efektywnie wyszukiwać żądane informacje w istniejących bazach danych, potrafi zaimplementować bazę danych w wybranym systemie baz danych.

KP6_UW11 - Posługuje się wzorcami projektowymi, posługuje się API, umie wykorzystać narzędzia wspomagające proces tworzenia, testowania i debugowania oprogramowania.

KP6_UW12 - Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu języków formalnych do rozwiązywania zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer, sztucznej inteligencji, formułowania algorytmów i projektowania systemów informatycznych.

KP6_UW14 - Wykorzystuje technologie tworzenia oprogramowania pracującego w Internecie.

KP6_UK1 - Posługuje się terminologią informatyczną w języku angielskim.

KP6_UO1 - Potrafi pracować w zespole programistycznym przy kompleksowym rozwiązaniu zadanego problemu.

KP6_UO2 - Potrafi współpracować w grupie realizując wspólne projekty

KP6_UU1 - Rozumie potrzebę podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji.

Forma weryfikacji wszystkich efektów uczenia się w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:

ocena projektu i sprawozdania z projektu oraz aktywności studenta na zajęciach.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

KP6_KO1 - Wykazuje postawę kreatywności i innowacyjności niezbędną do podjęcia praktycznej aktywności w społeczeństwie informacyjnym.

Forma weryfikacji efektów uczenia się w zakresie KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

ocena aktywności studenta i współpracy z innymi studentami na zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie projektu odbywa się na podstawie:

S - sprawozdania ze zrealizowanego projektu i rozmowy z prowadzącym projekt (ze współczynnikiem i=0,9),

A - aktywności na zajęciach (ze współczynnikiem. j=0,1).

gdzie S, A są ocenami "szkolnymi" w przedziale <2, 5>, z przyrostem 0,5

Ocenę końcową wyznacza się za pomocą następującej formuły z uwzględnieniem zaokrąglenia na progach - 0,25 i 0,75 w ramach przedziału całkowitego (np. 3,25; 3,75):

i*S + j*A

np. dla S=4, A=5 jest 0,9*4 + 0.1*5 =4,1, co daje ocenę końcową 4,0

Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2

Nieobecności powyżej 2 wymagają zaliczenia na konsultacjach.

Ponad 50 % nieobecności powoduje automatycznie niezaliczenie zajęć.

Forma zaliczenia: zaliczenie w formie zdalnej.

Zakres tematów:

Projekty indywidualne i zespołowe (max. 3 osoby) w nastepujących tematach: klasyfikacja tekstów, klasyfikowanie emocji w tekstach (analiza sentymentu).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia indywidualne i zespołowe (max. 3 osoby) polegające na rozwiązywanie przygotowaniu całościowego projektu z wykorzystaniem bibliotek oprogramowania. Prezentacja wyników częściowych i końcowych. Dyskusje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:10 - 16:40, sala 407
Kamil Ząbkiewicz 13/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Ekonomiczno-Informatycznego w Wilnie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)