Literatura: |
1. K. Dołowy, A. Szewczyk, S. Pikuła, Błony biologiczne, „Śląsk” Sp.z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice-Warszawa 2003
2. Biofizyka pod red. F. Jaroszyka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002
3. Biofizyka dla biologów, Praca zbiorowa pod red. M. Bryszewskiej i W. Leyko, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997
4. Biofizyka molekularna. G. Slósarek. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2011
5. Biofizyka . Wybrane zagadnienia wraz z ćwiczeniami . pod .red Z. Jóźwiak, G. Bartosz. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2005
6. Publikacje z zakresu omawianej tematyki.
|
Efekty uczenia się: |
1. Student charakteryzuje podstawowe struktury błon biologicznych.
2. Student opisuje funkcje błon biologicznych i ich zależność od struktury błon.
3. Student wykorzystuje podstawowe narzędzia laboratoryjne
i urządzenia pomiarowe w celu wykonania zadań laboratoryjnych
4. Student charakteryzuje podstawowe procesy biochemiczne
i biofizyczne zachodzące w komórkach na poziome błon komórkowych
5. Student objaśnia zasady metod stosowanych w badaniach struktury i funkcji błon biologicznych
6. Student przygotowuje zestawienia i raporty z wykonywanych analiz laboratoryjnych
|
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę laboratoriów, egzamin pisemny z wykładu.
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w
Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
|
Zakres tematów: |
1. Wpływ alfa-hemolizyny Staphylococcus aureus na hemolizę erytrocytów.
2. Pomiar mikrolepkości liposomów jako modelu błony metodą spektrofluorymetryczną z zastosowaniem sond TMA-DPH i DPH.
3. Pomiar potencjału Zeta i analiza rozmiaru liposomów metodą elektroforetycznego rozpraszania światła (ELS) i dynamicznego rozpraszania światła (DLS).
4. Ocena działania kwasu taninowego na funkcjonalne mikrodomeny błonowe (tratwy lipidowe) Streptococcus mutans metodą spektrofluorymetryczną z zastosowaniem sondy Laurdan.
|
Metody dydaktyczne: |
Praca laboratoryjna, praca zespołowa, wykonywanie ćwiczeń wg. instrukcji, opracowanie wyników w formie sprawozdań, konsultacje
|