Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prasa w rozwoju historycznym 520-KS1-3KON41
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.

2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.

3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.

6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976

7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001

8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980

9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972

10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009

2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013

3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.Literatura podstawowa:

1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.

2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.

3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.

6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976

7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001

8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980

9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972

10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009

2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013

3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza studenta/ki :

K1 (KA6_WG1 KA6_WK2 , KA6_WK3)

Zna i rozumie proces rozwoju prasy w perspektywie historycznej. Zna i rozumie zależność przekazu informacji od nowin technicznych. Zna rozwój prasy i innych mediów ściśle związany z przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi, kulturowymi. Rozumie wpływ społeczeństwa masowego na niepowtarzalny rozwój prasy masowej w Stanach Zjednoczonych i jego oddziaływanie na zmiany w rozwoju prasy w Europie. Rozumie wpływ powstania prasy na rozwój w przekazie informacji.

Umiejętności studenta/ki:

U1(KA6_UW1 ,KA6_UW3, KA6_UW5, KA6_UK4, KA6_UU1 )

Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, elektronicznych etc.) do prześledzenia procesu rozwoju prasy w państwach europejskich jak i w USA. Potrafi zaprezentować rozwój prasy w wybranym państwie., dokonać krytycznej analizy wpływu prasy na rozwój społeczny, kulturalny, czy też polityczny i gospodarczy państwa.

Kompetencje studenta/ki:

K1(KA6_KO2, KA6_KK1, KA6_KO2)

Potrafi wykorzystać posiadaną przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego.

Potrafi organizować pracę własną i pracę zespołową.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z zajęć jest średnią z poszczególnych zadań:

1) prezentacja (student przygotowuje w oparciu o wskazaną literaturę i źródła także elektroniczne prezentacje wybranego zagadnienia z listy tematów zajęć) ( 70 % oceny końcowej)

2) aktywne uczestnictwo w zajęciach (zaangażowanie w pracę w grupach, udział w dyskusjach) (30 % oceny końcowej)

3) obecność- (jedna nieobecność nieusprawiedliwiona dozwolona)

Zakres tematów:

- pre-prasa od starożytności do wynalazku Gutenberga w Europie

-prasa od Gutenberga do początków XIX wieku(historia rozwoju prasy na świecie)

-prasa periodyczna w XVII i XVIII wieku w Europie

-prasa codzienna w USA i Europie i na początku XX wieku

-czasopisma XIX i początku XX wieku w Europie i USA

-prasa białostocka okresu międzywojennego

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza - elementy wykładu, dyskusja i prezentacja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:00 - 16:30, sala B4
Urszula Pawluczuk 8/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)