Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prasa w rozwoju historycznym 520-KS1-3KON41
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.

2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.

3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.

6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976

7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001

8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980

9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972

10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009

2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013

3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.Literatura podstawowa:

1. Chudziński E., Słownik wiedzy o mediach, Warszawa 2007.

2. Godzic, W., Telewizja i jej gatunki, Kraków 2004. /tu: / rozdz. 1.1 i 1.2.

3. Wojtak, M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

4. Wolny-Zmorzyński, K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Warszawa 2009.

5. Wolny-Zmorzyński K., W. Furman, Internetowe gatunki dziennikarskie, Warszawa 2010.

6. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. Julian Maślanka, OBP/Ossolineum 1976

7. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001

8. Golka B., Prasa, radio i telewizja na świecie, Warszawa 1980

9. Kurka H., Meissner L., Prasa za granicą, Kraków 1972

10. Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973

Literatura uzupełniająca:

1. Bauer Z, Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria i praktyka, Kraków 2009

2. Fras J., O typologii wypowiedzi medialnych i dziennikarskich, Wrocław 2013

3. Olszański, L., Dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Student zna:

KA6_WG1 miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną,

KA6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

KA6_WK3 historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych

Student potrafi:

KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)

KA6_UW3 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy,

KA6_UW5 stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne oraz wytwory własnej pracy (artystycznej, naukowej), z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT),

KA6_UK3 komunikować się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk i tradycji kulturowych,

KA6_UK4 przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł,

KA6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym,

Student gotów jest do:

KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy

i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego,

KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce,

KA6_KO2 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy,

KA6_KR2 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę, aktywność na zajęciach -umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu w dyskusji , przygotowanie prezentacji, dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną

Zakres tematów:

- pre-prasa od starożytności do wynalazku Gutenberga w Europie

-prasa od Gutenberga do początków XIX wieku(historia rozwoju prasy na świecie)

-prasa periodyczna w XVII i XVIII wieku w Europie

-prasa codzienna w USA i Europie i na początku XX wieku

-czasopisma XIX i początku XX wieku w Europie i USA

-prasa białostocka okresu międzywojennego

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza - elementy wykładu, dyskusja i prezentacja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:00 - 16:30, sala B4
Urszula Pawluczuk 8/10 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Studiów Kuturowych
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)