Literatura: |
1. J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994.
2. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997.
3. Z. Ziembiński, Elementy socjologii, Poznań: Wydawnictwo: Ars Boni et Aequi 1994
4. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012
5. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003
6. F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001
7. E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008.
8. C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
9. A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
10. G. Marshall (red.), Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006.
11. Z. Bauman, Socjologia, Poznań 1996
12. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2009
13. Domagała-Zyśk E., (2021), Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, Oblicza życia. Księga jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli, red. E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk, K. Martynowska, Lublin, Wydawnictwo Episteme, s. 858-870.
14. Ślusarczyk Cz. (2008). Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych. E-mentor, 5(52), s. 65-68.
|
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, jak np. socjologia (KP6_WG1)
sposób weryfikacji: egzamin pisemny
Student/Studentka ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach (KP6_WG7)
sposób weryfikacji: egzamin pisemny
Student/ Studentka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (KP6_UW1)
sposób weryfikacji: dyskusja inicjowana przez osobę prowadzącą wykład
Student/Studentka jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (KP6_KO3)
sposób weryfikacji: dyskusja inicjowana przez osobę prowadzącą wykład
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się wynik uzyskany z egzaminu pisemnego.
Podczas wykładów sprawdzana będzie obecność. Student/Studentka ma prawo do dwóch nieobecność w trakcie semestru. Wszystkie dodatkowe nieobecności muszą być zaliczone poprzez przygotowanie dodatkowej pracy pisemnej, co będzie przedmiotem ustalenia z osobą prowadzącą wykład.
Na każdym etapie pracy ze studentem, w tym również w odniesieniu do sposobu zaliczenia przedmiotu, osoba prowadząca zajęcia będzie uwzględniać koncepcję projektowania uniwersalnego w edukacji.
Forma i warunki zaliczenia:
- egzamin pisemny w formie testu
51% punktów uzyskanych z egzaminu pisemnego jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu.
Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia wykładów może być
przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia.
Dopuszcza się możliwość prowadzenia zajęć, zaliczenia i odbywania konsultacji w formie online, w sytuacji wymuszonej przez warunki ogólnospołeczne.
|
Zakres tematów: |
1. Czym jest socjologia, czyli o istocie i początkach socjologii, jej twórcach i metodach. Wybrane teorie socjologiczne
2. Socjalizacja, czyli powstawanie istoty społecznej
3. Socjologiczne pojęcie kultury
4. Zmienność społeczna, rozwój, postęp a idea projektowania uniwersalnego.
5. Nowoczesność, późna nowoczesność, globalizacja
6. Starzejące się społeczeństwo polskie
7. Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo. Płeć biologiczna i płeć kulturowa
8. Socjologia ciała – wybrane problemy subdyscypliny socjologicznej
9. Podstawy socjologii emocji.
10. Socjologia żywności - nowe trendy w badaniach socjologicznych.
11. Socjologia medycyny, zdrowia i choroby. Wybrane zagadnienia
12. Prozdrowotny styl życia Polaków
|