Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika resocjalizacyjna 380-RS1-2PRE
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Ambrozik, W. (2013). Wpływ koncepcji behawioralnych na współczesne systemy resocjalizacji instytucjonalnej. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 2, 9–23.

2. Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja: zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska, 7, 13–28.

3. Kowalczyk, M. H. (2020). Współczesne koncepcje oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób z zaawansowanymi przejawami zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego. Polska Myśl Pedagogiczna, 6, 113–130.

4. Siemionow, J. (2012). Poznawcza koncepcja funkcjonowania człowieka, odniesienia do resocjalizacji nieletnich: możliwości zmiany w kierunku jednostki samodzielnej. Resocjalizacja Polska, 3, 227–236.

5. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Dz. U. poz. 1700 z późn. zm.

Efekty uczenia się:

Student:

- KP6_WG1: zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; sposób weryfikacji: pogadanka, praca z dokumentami, dyskusja.

- KP6_WG2: ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; sposób weryfikacji: analiza przypadków, studium przypadku, dyskusja.

- KP6_WK2: zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; sposób weryfikacji: pogadanka, studium przypadku, burza mózgów.

- KP6_UW1: potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; sposób weryfikacji: analiza przypadków, ćwiczenia praktyczne, praca w grupach.

- KP6_UO1: potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań; sposób weryfikacji: odgrywanie ról, studium przypadku, dyskusja.

- KP6_KO2: ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; sposób weryfikacji: debata, analiza przypadków, pogadanka.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawę oceny stanowi obecność studenta na zajęciach, jego aktywność i punkty uzyskane podczas zadań/zaliczenia. Forma zaliczenia uzgadniana jest ze studentami w czasie pierwszych zajęć.

Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Każda dodatkowa nieobecność powinna być zgłoszona prowadzącemu na zasadach określonych w Decyzji nr 1/2024 Dziekana Wydziału Nauk o Edukacji z dnia 29 października 2024 w sprawie zasad usprawiedliwiania nieobecności studentów/studentek na zajęciach dydaktycznych, egzaminach i zaliczeniach.

Zakres tematów:

Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej. Interdyscyplinarność i działy pedagogiki resocjalizacyjnej. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji. Funkcjonalny model resocjalizacji. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie). Dzieje resocjalizacji nieletnich. Systemy wychowania resocjalizującego. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika. Probacja i jej znaczenie w procesie resocjalizacji.

Metody dydaktyczne:

pogadanka, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, praca z dokumentami, analiza indywidualnych przypadków, odgrywanie ról (symulacje), studium przypadku (case study), metaplan, debata, mapy myśli, ćwiczenia praktyczne, praca z materiałem audiowizualnym, praca z literaturą naukową, pogadanka, burza mózgów, dyskusja, metoda problemowa, symulacja, ocena aktywności w trakcie zajęć, warsztaty grupowe

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala B125 (cwi)
Anna Łukasiak 30/ szczegóły
2 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala B224 (cwi)
Anna Łukasiak 27/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)