Literatura: |
Literatura podstawowa:
• Ferguson G. A., Yoshito Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN Warszawa, 1997.
• Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.
• Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
• Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa 1985.
• Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
Literatura uzupełniająca:
• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN.
• Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press.
• Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009,
|
Efekty uczenia się: |
Student/ studentka:
• Wymienia i charakteryzuje elementy koncepcji badań ilościowych (KP7_WG4); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.
• Charakteryzuje i wyjaśnia kryteria wyboru technik statystycznych potrzebnych do opracowania uzyskanych wyników badań i weryfikacji hipotez badawczych (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.
• Wyjaśnia istotę i poddaje interpretacji na przykładach miary rozkładu jednozmiennego – średnią, medianę, dominantę i odchylenie standardowe (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.
• Wyjaśnia istotę i poddaje interpretacji na przykładach wartość współczynnika korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Spearmana (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.
• Wyjaśnia znaczenie wnioskowania statystycznego, weryfikuje hipotezę statystyczną niezależności poprzez interpretację wartości ꭓ2, ewentualne obliczenie współczynnika kontyngencji C oraz ustalenie i interpretację poziomu istotności dla współczynnika korelacji r i Rs (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.
• Weryfikuje hipotezy statystyczne istotności różnic dla prób zależnych i niezależnych poprzez interpretację uzyskanej wartość t emp w adekwatnym teście T-Studenta (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.
• Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KP7_KO1).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
• zaliczenie pisemne, wymagana umiejętność interpretacji miar statystycznych na wybranych przez siebie przykładach; zaliczenie wykładu wymaga uzyskania 51% punktów z kolokwium końcowego;
• 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń.
|
Zakres tematów: |
1. Badania ilościowe – paradygmat pozytywistyczny w naukach społecznych. Koncepcja badań ilościowych – przedmiot i cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki. Statystyka w badaniach ilościowych – podstawowe pojęcia, charakterystyka skal pomiarowych (2 godz.).
2. Statystyka opisowa i indukcyjna. Statystyka opisowa – opis rozkładu cechy jakościowej – wskaźniki struktury (%). Opis rozkładu cechy ilościowej. Istota i interpretacja na wybranych przykładach miar przeciętnych (średnia, mediana –Me, dominanta - D) i rozproszenia (odchylenie standardowe – sx ) (2 godz.).
3. Współzależność zjawisk w naukach społecznych. Związek cech jakościowych. Związek cech ilościowych – związek korelacyjny i funkcjonalny. Interpretacja na wybranych przykładach współczynnika korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Rs Spearmana (2 godz.).
4. Podstawy wnioskowania statystycznego. Rozkład normalny. Hipotezy statystyczne – pojęcie, rodzaje, sposoby weryfikacji. Testy nieparametryczne – weryfikacja hipotezy statystycznej niezależności – test ꭓ2 . Interpretacja wartości ꭓ2emp. Z wiązek między zmiennymi dwudzielnymi – współczynnik ȹ i wielodzielnymi – współczynnik kontyngencji C – interpretacja uzyskanych wartości (2 godz.).
5. Parametryczne testy istotności – test T – Studenta dla prób niezależnych i zależnych. Interpretacja wartości temp. na wybranych przykładach. Powtórzenie – interpretacja obliczonych miar na wybranych przykładach (2 godz.).
|