Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe z elementami statystyki 380-OS2-1GKG
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

• Ferguson G. A., Yoshito Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN Warszawa, 1997.

• Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.

• Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.

• Nowaczyk Cz., Podstawy metod statystycznych dla pedagogów, PWN, Warszawa 1985.

• Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

• Szwed R., Metody statystyczne w naukach społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.

Literatura uzupełniająca:

• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN.

• Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press.

• Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009,

Efekty uczenia się:

Student/ studentka:

• Wymienia i charakteryzuje elementy koncepcji badań ilościowych (KP7_WG4); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.

• Charakteryzuje i wyjaśnia kryteria wyboru technik statystycznych potrzebnych do opracowania uzyskanych wyników badań i weryfikacji hipotez badawczych (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.

• Wyjaśnia istotę i poddaje interpretacji na przykładach miary rozkładu jednozmiennego – średnią, medianę, dominantę i odchylenie standardowe (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.

• Wyjaśnia istotę i poddaje interpretacji na przykładach wartość współczynnika korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Spearmana (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.

• Wyjaśnia znaczenie wnioskowania statystycznego, weryfikuje hipotezę statystyczną niezależności poprzez interpretację wartości ꭓ2, ewentualne obliczenie współczynnika kontyngencji C oraz ustalenie i interpretację poziomu istotności dla współczynnika korelacji r i Rs (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.

• Weryfikuje hipotezy statystyczne istotności różnic dla prób zależnych i niezależnych poprzez interpretację uzyskanej wartość t emp w adekwatnym teście T-Studenta (KP7_UO1; KP7_UO2); sposób weryfikacji – kolokwium pisemne.

• Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KP7_KO1).

Metody i kryteria oceniania:

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

• zaliczenie pisemne, wymagana umiejętność interpretacji miar statystycznych na wybranych przez siebie przykładach; zaliczenie wykładu wymaga uzyskania 51% punktów z kolokwium końcowego;

• 50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń.

Zakres tematów:

1. Badania ilościowe – paradygmat pozytywistyczny w naukach społecznych. Koncepcja badań ilościowych – przedmiot i cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki. Statystyka w badaniach ilościowych – podstawowe pojęcia, charakterystyka skal pomiarowych (2 godz.).

2. Statystyka opisowa i indukcyjna. Statystyka opisowa – opis rozkładu cechy jakościowej – wskaźniki struktury (%). Opis rozkładu cechy ilościowej. Istota i interpretacja na wybranych przykładach miar przeciętnych (średnia, mediana –Me, dominanta - D) i rozproszenia (odchylenie standardowe – sx ) (2 godz.).

3. Współzależność zjawisk w naukach społecznych. Związek cech jakościowych. Związek cech ilościowych – związek korelacyjny i funkcjonalny. Interpretacja na wybranych przykładach współczynnika korelacji miarowej r Pearsona i rangowej Rs Spearmana (2 godz.).

4. Podstawy wnioskowania statystycznego. Rozkład normalny. Hipotezy statystyczne – pojęcie, rodzaje, sposoby weryfikacji. Testy nieparametryczne – weryfikacja hipotezy statystycznej niezależności – test ꭓ2 . Interpretacja wartości ꭓ2emp. Z wiązek między zmiennymi dwudzielnymi – współczynnik ȹ i wielodzielnymi – współczynnik kontyngencji C – interpretacja uzyskanych wartości (2 godz.).

5. Parametryczne testy istotności – test T – Studenta dla prób niezależnych i zależnych. Interpretacja wartości temp. na wybranych przykładach. Powtórzenie – interpretacja obliczonych miar na wybranych przykładach (2 godz.).

Metody dydaktyczne:

Metody problemowe, aktywizujące do dyskusji, samodzielnego myślenia; eksponujące interpretację obliczanych miar statystycznych na samodzielnie wybranych przykładach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Krajewska 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)