Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowoczesne tendencje w dydaktyce 380-RS2-2NTD
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

.

A. Karpińska, W. Wróblewska, P. Remża (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta, Białystok 2021.

A. Karpińska, K. Borawska-Kalbarczyk, A.Szwarc (red.), Edukacja w przestrzeni społecznej – paradygmaty zmian, Białystok 2021.

A. Karpińska , M. Zińczuk, K. Kowalczuk (red.), Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, Białystok 2021.

A. Karpińska, A. Szwarc, W. Wróblewska (red.), Edukacja całożyciowa wybrane obszary, Toruń 2019.

A. Karpińska, K. Borawska - Kalbarczyk, K. Kowalczuk, Innowacje w edukacji w perspektywie jakości kształcenia, Toruń 2019.

A. Karpińska, M. Zińczuk, P. Remża (red.), Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie, Toruń 2019.

A. Karpińska, K. Borawska-Kalbarczyk, A. Szwarc (red.), Edukacja w perspektywie oczekiwań współczesności, Toruń 2016.

A. Karpińska, W. Wróblewska, K. Kowalczuk (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Toruń 2016.

A. Karpińska, M. Zińczuk, P. Remża (red.), Edukacja wobec niepowodzeń i szans ich minimalizacji, Toruń 2016.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zmian w zakresie przedmiotu badań dydaktyki ogólnej - KA7_WG5 (weryfikacja: wykonanie zadań podczas prezentacji projektów),

- ma pogłębioną wiedzę o uczestnikach procesu działalności edukacyjnej, pogłębioną wiedzę w zakresie usytuowania procesu kształcenia w kontekście przemian współczesności oraz modernizacji instrumentarium pracy pedagoga edukacyjnego - KA7_WK7 (weryfikacja: wykonanie zadań podczas prezentacji projektów).

Student w zakresie umiejętności:

- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) - KA7_UK3 (weryfikacja: ocena przygotowania i prezentacji projektu dydaktycznego),

- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać metody, środki i formy organizacji pracy pozwalające osiągać optymalne efekty kształcenia - KA7_UU1 (weryfikacja: ocena przygotowanego konspektu),

- potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, potrafi przyjąć rolę lidera w zespole - KA7_UU3 (weryfikacja: ocena prezentacji projektu dydaktycznego).

Student w zakresie kompetencji społecznych:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego - KA7_KK1 (weryfikacja: samoocena studenta, obserwacja),

- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie, angażuje się we współpracę KA7_KK2 (weryfikacja: samoocena studenta, obserwacja),

- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce edukacyjnej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań edukacyjnych - KA7_KK4 (weryfikacja: samoocena studenta, obserwacja postawy i zaangażowania studenta).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

1. Zaliczenie ustne.

2. Ocena z przygotowanego i zaprezentowanego projektu dydaktycznego oraz przygotowanego konspektu.

3. Obecność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Zakres tematów:

1. Problematyka zajęć, metody i formy organizacji zajęć oraz warunki zaliczenia przedmiotu, literatura przedmiotu.

2. Idea projektów dydaktycznych w edukacji.

3. Instrumentarium pracy pedagoga w aspekcie nowoczesnych kierunków oraz przemian edukacyjnych.

4. Proponowane tematy projektów:

- Społeczne i dydaktyczne konteksty przemian procesu kształcenia.

- Aksjologiczne i personalistyczne wymiary edukacji.

- Aktywny student w edukacji akademickiej.

- Uczeń i student o szczególnych potrzebach.

- Dynamiczne przemiany społeczne w kontekście zawodu nauczyciela.

- Kompetencje i postawy nauczyciela wobec rzeczywistości edukacyjnej.

- Edukacja w trosce o jakość życia.

- Edukacja zawodowa wobec zmian i oczekiwań rynku pracy.

- Budowanie innowacyjnej przestrzeni edukacyjnej.

- Technologie cyfrowe w perspektywie innowacji edukacyjnych .

- Edukacyjne konteksty procesu kształcenia.

- Proces kształcenia w przestrzeni akademickiej.

- Nauczyciel i uczeń w procesie kształcenia - oczekiwania i postulaty.

- Niepowodzenia edukacyjne i możliwość ich minimalizacji.

5. Zaliczenie przedmiotu – ewaluacja wyników kształcenia.

Metody dydaktyczne:

metoda projektu, pokaz, dyskusja, gry dydaktyczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Walentyna Wróblewska 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)