Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji międzykulturowej 380-DS5-2JAO
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016

2. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa. GWP 2007 ss. 343 -366

2. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GEP 2003 ss.429 -441

3. Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009

4. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa 2005

Literatura uzupełniająca:

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie

Mikułowski Pomorski: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym

Bokszański Z., Stereotypy a kultura

Leach E., Kultura i komunikowanie. Logika powiązań symbolicznych. W: Leach E., Greimas A., Rytuał i narracja, PWN Warszawa 1989

Baldock J., Symbolika chrześcijańska, Rebis 1994

Em Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003

Kula M., Wybór tradycji, Warszawa 2003

Burszta W., J., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Wrocław 2003

Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej: tradycja semiotyczna i socjopsychologiczna.

Efekty uczenia się:

KA7_WG4 zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub

uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,

wynikające z różnicy kulturowej między kultura pochodzenia a kultura szkoły czy przedszkola i sposoby

dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych;

KA7_WK4 procesy komunikacji międzykulturowej oraz ich prawidłowości i

zakłócenia;

KA7_UK4 efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod

względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem

migracyjnym, w tym z dziećmi, dla których język polski jest

drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i

glottodydaktyczne;

KA7_KO2 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych

środowisk kulturowych dialogowego

rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla

komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nią

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie w ocenie na podstawie testu wiedzy o podstawowych prawach i regułach komunikowania się międzykulturowego. test zalicza 57% poprawnych odpowiedzi.

Zakres tematów:

1.Przedmiot i problematyka komunikacji międzykulturowej: tradycja semiotyczna i socjopsychologiczna epistemologicznego rozważania.

2. Uniwersum symboliczne - kręgi kulturowe jako matryce do komunikowania się, pogranicze jako uniwersum transkulturowe

3. Teoria znaczenia, wymiany znaczeń symbolicznych i działań połączonych, rola symbolu w procesie komunikowania się. Wprowadzenie do interakcjonizmu symbolicznego

4. Kultura jako komunikowanie: znaczenie procesu interpretacji w odbiorze i przekazywaniu świata społecznego

5. Bariery w efektywności komunikowania się międzykulturowego: etnocentryzm, uprzedzenie, stereotypy.

6. Interpersonalne komunikowanie sie miedzykulturowe. Teoria kontroli niepewności/niepokoju W Gudykunsta

Metody dydaktyczne:

wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala A236 (wyk)
Dorota Misiejuk 71/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)