Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język obcy - rosyjski cz.4 380-DS5-2JRO4
Lektorat (LEK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. A. Wrzesińska, Kurs języka rosyjskiego dla osób dorosłych rozpoczynających naukę, Łódź 2015.

2. A. Wrzesińska, Kurs języka rosyjskiego dla osób dorosłych kontynuujących naukę cz. 2, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca:

1. N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005.

2. M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... część 1, WAGROS Poznań 2010.

3. С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова, Толковый словарь русского языка, Москва 2003.

4. Słownik rosyjsko-polski, polsko-rosyjski (z gramatyką języka rosyjskiego), Wydawnictwo Literat, Toruń 2016.

5. Fidyk M., Skup – Stundis T.: Nowe repetytorium z języka rosyjskiego. Część I. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2007.

6. Materiały z Internetu opracowane przez prowadzącego zajęcia.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

KA7_WG7 -- znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci;

KA7_WK8 -- zagadnienie edukacji międzykulturowej;

KA7_UW6 -- funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy;

KA7_UK2 -- poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;

KA7_UK4 -- efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, w tym z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując

kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne;

KA7_KK1 -- budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi

podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub

opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania

sprzyjające efektywności edukacyjnej;

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny i pisemny po IV semestrze. Student przystępuje do egzaminu po zaliczeniu cz. 3 lektoratu języka rosyjskiego oraz uprzednim zaliczeniu ćwiczeń na podstawie wyników testów, ciągłej aktywności na zajęciach, wypowiedzi ustnych lub pisemnych. Testy kontrolne powinny być zaliczone na ocenę minimum dostateczną.

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze bez konieczności odpracowywania. Nieobecności 3-10 student zalicza w formie ustnej (lub w przypadku pracy pisemnej - pisemnie) podczas konsultacji. Nieodpracowane nieobecności powyżej 11 są równoznaczne z niezaliczeniem przedmiotu.

i brakiem możliwości podejścia do egzaminu.

Skala ocen:

51%-59% - ocena dostateczna

60%-69% - ocena dostateczna plus

70%-79% - ocena dobra

80%-89% - ocena dobra plus

90%-100% - ocena bardzo dobra

Zakres tematów:

Leksyka:

1.Масленица. (Zapusty). Pożegnanie wiosny. Obrządek Słowian wschodnich.

2.Как пользоваться банкоматом? Jak korzystać z bankomatu? Instrukcja obsługi, rady, zabezpieczenie własnych środków.

3.Как открыть счёт в банке? (Jak założyć konto w banku?) Instrukcja obsługi. Rodzaje kont, oprocentowanie, manipulacje z kontem.

4.Студент со специальными проблемами. Инклюзивное образование. (Student ze specjalnymi potrzebami w nauce). Spektrum autyzmu, Zespół Aspergera, student z wadami ruchu oraz mowy. Rekomendacje metodyczne. Alternatywne formy nauczania.

5.Права и обязанности студентов. (Prawo i obowiązki studentów). Aspekty prawne.

Gramatyka:

1.Odmiana rzeczowników l. mn.

2.Odmiana czasowników II kon.

3.Odmiana przymiotników l. mn.

4.Odmiana zaimków dzierżawczych.

5.Odmiana liczebników porządkowych.

Ortografia:

-Pisownia samogłosek po spółgłoskach szumiących „ж, ш, ч, щ” i po spółgłosce „ц”:

-Pisownia samogłosek „а-я, и-ы, у-ю, е-э” po spółgłoskach szumiących „ж, ш, ч, щ”;

-Pisownia samogłosek „и-ы” po spółgłosce „ц”;

-Zasady pisowni końcówek przypadków rzeczowników po spółgłoskach szumiących i po spółgłosce „ц” w zależności od akcentu;

-Pisownia samogłosek „о, e, ё” po spółgłoskach szumiących – rdzeń wyrazu, sufiksy; pisownia „o, e” po spółgłosce „ц” w zależności od

akcentu.

-Pisownia miękkiego i twardego znaków „ь, ъ”.

Metody dydaktyczne:

Lektorat prowadzony jest w formie praktycznych ćwiczeń wszystkich sprawności językowych: mówienia, pisania, rozumienia tekstów, rozumienia ze słuchu oraz gry językowe, ćwiczenie komunikacyjne: odgrywanie ról, wywiad, odgrywanie scenek, symulacje, dyskusje i debaty, prace pisemne, dyskusja, analiza tekstu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 17:30 - 19:00, sala A209 (cwi)
Ludmiła Siegień 5/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)