Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia różnic indywidualnych 380-DN5-1IBG
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: WN Scholar.

Pervin L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP.

Sternberg R.J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP S.A.

Strelau J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania. Warszawa: WN Scholar.

Strelau J., Zawadzki B. (2008). Rozdział 9. Psychologia różnic indywidualnych. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1 (s. 765-846). Gdańsk: GWP.

Zimbardo P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

KA7_WG4 - absolwent ma interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą dzieciństwa (CHILDHOOD STUDIES) – rozwoju człowieka, współczesnych badań nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka. Sposób weryfikacji: test pisemny.

KA7_WK1 - absolwent ma wiedzę dotyczącą praw dziecka, sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz ich kulturowych uwarunkowaniach. Sposób weryfikacji: test pisemny.

KA7_UW1 - absolwent ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i proponuje ich rozwiązania. Sposób weryfikacji: test pisemny.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnego testu wyboru. Ocena pozytywna po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na minimum 6 pytań z 10. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń.

Zakres tematów:

- historia psychologii różnic indywidualnych

- inteligencja i sposoby jej rozumienia (klasyczna, wieloraka, emocjonalna)

- temperament i sposoby jego ujęcia (Hipokrates-Galen, Kretschmer, Sheldon)

- osobowość i sposoby jej ujęcia (Eysenck, Costa i McCrae)

- kryteria dojrzałej osobowości

Metody dydaktyczne:

Wykład, pokaz.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 12:00 - 13:30, sala C2.3 (wyk)
Andrzej Dakowicz 56/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)