Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa 380-ON2-1EMK
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

MisiejukD., Kontekst kulturowy wychowania, Białystok 2021

Nikitorowuicz J., Edukacja miedzykulturowa w perspektywie paradygmatu wspólistnienia kultur, Białystok 2020

Misiejuk D., Dziedzictwo i dziedziczenie w kontekscie procesów socjalizacji, Białystok 2013

Nussbaum M., Nie dla zysku Warszawa 2016

Nikitorowicz J., Kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2005

Efekty uczenia się:

1. K_W01- zna terminologię używaną w edukacji międzykulturowej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.

2. K_W08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.

3. K_K01- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

4. K_K03- docenia znaczenie edukacji międzykulturowej dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z tej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga.

5. K_U12 – potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać, oraz przyjmować wspólne cele działań.

Metody i kryteria oceniania:

obecność na zajęciach: min 80%; test wiedzy: min 50%

Zakres tematów:

1. Edukacja wielokulturowa a międzykulturowa. Cele i założenia edukacji międzykulturowej.

2. Idea pogranicza – perspektywy pogranicza i efekty dla budowania wielokulturowości jako standardu społecznego stosunków międzykulturowych.Typy pogranicza, pojęcie autochtonizmu, dyfuzja kultur na pograniczu.

3. Tożsamość kulturowa a identyfikacje społeczne. Kwestia tożsamości z perspektywy pedagogiki międzykulturowej. Teorie nabywania tożsamości kulturowej w sytuacji zmiany kultury.

4. Kwestia kompetencji kulturowych i kanonu kulturowego.Postawy wobec odmienności kulturowej. Stereotyp kulturowy i społeczny. Tolerancja jako wartość i postawa. Etnocentryzm i relatywizm kulturowy jako stereotypy postaw: nacjonalizmu, szacunku i postawy dialogiczności.

5. Dylematy kontaktu międzygrupowego w perspektywie różnicy kulturowej.Socjalizacja w perspektywie transmisji kultury: pojęcia akulturacji, asymilacji, enkulturacji, inkulturacji, kulturalizacji.

6. Problematyka tradycji i dziedzictwa kulturowego.

7. Transmisja kultury i jej międzygeneracyjny przekaz w perspektywie teorii i definicji kluczowych: symbol, wzór kulturowy, wartościowanie; normy.

8. Edukacja międzykulturowa w wymiarze praktyki pedagogicznej – pola pracy i działalności wychowawczej

9. Kształtowanie postaw otwartych – koncepcja M. Benneta

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacja power point

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 8:30 - 10:00, sala A6 (wyk)
Dorota Misiejuk 51/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Nauk o Edukacji
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)