Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania ilościowe z elementami statystyki 380-ON2-1GKG
Wykład (WYK) Rok akademicki 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 6
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura podstawowa:

- E.R. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004, s. 109-121, 513-521.

- J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.

- G.A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 2003.

- C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 66-81, 266-296.

- B. Kožuh, Statystyka dla pedagogów, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2011.

- J. Perek-Białas, M. Rószkiewicz, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa 2013.

- M. Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa 2001, s. 11-39, 41-43, 50-55, 220-227, 237-243.

- Wykaz zadań statystycznych przygotowanych przez prowadzącego.

- Wykaz wzorów statystycznych przygotowanych przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca:

- H.S. Becker, Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, PWN, Warszawa 2018.

- J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2019.

- L.A. Gruszczyński, Elementy metod i technik badań socjologicznych, WSZiNS, Tychy 2002.

- L.A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003.

- M.S. Lewis-Beck, A. Bryman, T.F. Liao (red.), The SAGE Encyclopedia of Social Science Research Methods, SAGE, Thousand Oaks, CA 2004.

- A. Maksimowicz-Ajchel, Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Żak, Warszawa 2010.

- K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Editions Spotkania, Warszawa 2016.

- L. Sołoma, Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005.

- J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice 2020.

- D. Tarka, A.M. Olszewska, Elementy statystyki. Opis statystyczny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2018.

- G. Wieczorkowska-Wierzbińska, J. Wierzbiński, Statystyka. Od teorii do praktyki, Scholar, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 Absolwent ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk.

Metoda weryfikacji: test zaliczeniowy

KA7_WG4 Absolwent ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach, społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice).

Metoda weryfikacji: dyskusja, test zaliczeniowy

KA7_UO2 Absolwent ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań.

Metoda weryfikacji: dyskusja, test zaliczeniowy

KA7_KK2 Absolwent jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę.

Metoda weryfikacji: dyskusja podczas zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Uczęszczanie na wykłady jest nieobowiązkowe. Prowadzący zajęcia może nagrodzić uczestników wykładów podnosząc im ocenę z zaliczenia testu.

Podejście do zaliczenia wykładu jest obowiązkowe.

Metoda oceniania: test o formule zamkniętej.

Punktacja końcowa:

00-50% - ndst

51-60% - dst

61-70% - dst+

71-80% - db

81-90% - db+

91-100% - bdb

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia z zakresu badań społecznych.

2. Rodzaje badań ilościowych.

3. Problemy etyczne w badaniach społecznych.

4. Podstawowe pojęcia statystyczne.

5. Graficzna prezentacja danych.

6. Wybrane miary tendencji centralnej.

7. Analiza zależności dwóch cech: tablice korelacyjne, korelacja Pearsona.

Metody dydaktyczne:

wykład, dyskusja dydaktyczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mirosław Sobecki 49/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)